— Når dette er fullført, er hele indre Puddefjorden blitt noe helt nytt, oppsummerer Bjart Nygaard, administrerende direktør i GC Rieber Eiendom og byggherre på det gamle verftsområdet i Solheimsviken.

Borte er verft og industri. Langs sjøsiden på begge sider av fjorden løper en gangvei med kontorbygg bak. I 2011 ferdigstiller Rieber det nye BI-bygget på Marineholmen, samme år skal gangbroen over Damsgårdssundet stå klar. To år etter settes sluttstrek inne i Solheimsviken.

— Etter dette har vi ikke planer om å bygge mer i Solheimsviken, sier Nygaard.

Modningsprosess

Rieber Eiendom har fått kritikk for hemmelighold av planene for Solheimsviken. Arkitektkonkurransen var avgjort for måneder siden, og i BT etterlyste leder i Bergen Arkitektforening åpenhet rundt resultatet.

— Hvorfor drive byplanlegging for lukkede dører, spurte foreningens leder Morten Ramm Salbu.

Nygaard svarer nå som da:

— Vi trengte tid på oss til å bearbeide vinnerutkastet. Vi ønsket ikke å presentere for byen noe urealistisk. Nå er vi klar.

To konkurranser

Vi snakker om to arkitektkonkurranser, ikke bare en. Den ene handlet om nytt hovedkontor for DnB NOR. Der trakk Petter Bogen Arkitektkontor lengste strå. Det Oslo-baserte kontoret har tidligere tegnet hovedkontor for Gjensidige i Oslo og Trondheim. Begge deler er store kontorblokker i sjøkanten.

Det nye DnB-kontoret skal bli arbeidsplass for 1800 mennesker i DnB og Vital. Vital-medarbeiderne jobber i dag i Fyllingsdalen, mens DnB driver spredd rundt i sentrum.

Dagens Arenum må rives for å gi plass til bankbygg. Målet er å time flyttingen slik at messevirksomheten får et avbrudd på maksimalt ett år. Tanken er raskt å stable opp nærmest en messeboks på den nye tomten og bygge resten av senteret med konferanselokaler rundt den.

Fem blokker

Bogen har tegnet bankbygget som fem adskilte blokker. Mot sør blir de nye kontorbyggene seks etasjer høye. Nordover mot fjorden trappes høyden ned til tre etasjer.

Løsningen med fem atskilte blokker gir passasje fra Damsgårdsveien og frem til sjøen.

1800 bankfolk på jobb vil gi liv til Solheimsviken, påpeker Bogen.

— Sparebanken Vest får motbør for planene om 250 parkeringsplasser under nybygget sitt i Jonsvollskvartalet. Hvor mange plasser planlegger DnB NOR i Solheimsviken?

Nygaard svarer: - Reguleringsplanen sier 450 plasser, men dette er til vurdering.

Kanal rundt hotellet

Vinnerne av den andre konkurransen er bergenske Arkitektkontoret Vaardal-Lunde i samarbeid med Metropolitan Workshop i London. De har i fellesskap laget et utkast til nytt messesenter og hotell.

Det nye messesenteret skal plasseres på en fylling ut i sjøen med hotellet fremfor.

— Vi begynte arbeidet med å se om det er mulig å forlenge sjølinjen. Solheimsviken i ny drakt blir en forlengelse av sentrum. I byen ønsker folk å promenere langs sjøen, sier arkitekt Terje Grøstad.

Løsningen ble en kanal rundt hotellet.

— Dette gir en blanding av bergenske hoper og smau, fortsetter han.

— Jeg har en følelse av at det var kanalen som gjorde at bedømmelseskomiteen valgte oss, sier arkitekt Osmund Lie og får et nikk fra Nygaard.

Omstridt fylling

Fyllingen i sjøen er omstridt. 50 arkitekter har undertegnet et opprop mot å fylle ut Solheimsviken med et areal tilsvarende to fotballbaner.

— Tanken om å fylle ut i sjøen oppsto den gang Solheimsviken skulle få byens nye fotballstadion. Da det ikke var aktuelt, lanserte vi tanken om en messehall på tomten, sier Nygaard.

— Hva med dem som protesterer mot å få luften på Danmarksplass forverret av utfylling og nybygg?

— Jeg forstår godt beboere på Danmarksplass som protesterer mot tapt utsikt, men når det gjelder forurensingen har fyllingen bare minimal innflytelse, sier Nygaard.

Fyllingen og nybyggene på den er på vei til politisk behandling.

Arkitekt Neil Deely i Metropolitan Workshop har bak seg flere prosjekter i Norge. Han mener Solheimsviken er en enestående mulighet for Bergen:

— De fleste byer ville gitt fra seg både høyre og venstre arm for et slikt tomteområde, sier Deely.

Hva synes du om skissene? Si din mening her.