— Jeg har alltid vært fascinert av gårdsbruk og hatt en bonde i magen, sier Ørjar Nydal og smiler.

I 2011 kjøpte han tre gårder fra et dødsbo ved Sognefjorden og startet Torvund Gård.

På 1400 mål driver han i dag med storfeoppdrett hvor dyrene går fritt og kun fôres på gress.

Det var etter å ha bodd 12 år i USA han fikk øynene opp for dette konseptet.

— Konvensjonelt avlede dyr blir alle fôret med den samme grunnbasen av mais og soya fra regnskogen i Brasil. I USA er det ingen som er opptatt av helse som spiser konvensjonelt kjøtt. Der er forbrukerne opptatt av at dyrene skal være beiteforet og ha levd et naturlig og godt liv, påstår han.

Lokale kunder

Siden starten i juni har Nydal solgt rundt 8000 hamburgere fra sin spesialbygde konteiner på Fisketorget.

Så langt har han omsatt for omtrent 800.000 kroner. På de beste dagene har han solgt så mye som 500 burgere. Ambisjonene er en dobling.

Vi ligger ennå bak vårt naboland på utvalg og salg av økologiske og kortreiste produkter.

Nydal har leiekontrakt på Fisketorget ut 2015, men til tross for plasseringen er kun omtrent to av ti kunder turister.

— Det er i tråd med våre ønsker. Det er lokalbefolkningen som er vår målgruppe. Blant våre faste kunder er det overvekt av menn mellom 20 år 30 år. Men også kvinner i 40-årene som er opptatt av trening, helse og trygg mat er glad i kjøttet vårt, forteller Nydal.

Nydal tror at forbrukere er blitt mer bevisste på kvaliteten på maten de spiser.

— Vi ligger ennå bak vårt naboland på utvalg og salg av økologiske og kortreiste produkter, men jeg har stor tro på at markedet her til lands vil fortsette å øke, sier han.

Økte med 200 millioner

Tall fra årets første halvårsrapport fra Landbruksdirektoratet (LD) bekrefter Nydals antakelser.

Fra januar til juli i år økte salget av økologiske varer med 30 prosent fra 660 millioner kroner i 1. halvår 2013 til 865 millioner kroner i 1. halvår 2014.

Det er ikke lenger kun en liten, begrenset gruppe av forbrukere som er opptatt av ren mat.

Også for de store matvarekjedene har kortreist og økologisk mat blitt en viktig varegruppe.

Norgesgruppen har så langt i år en total økning i omsetningen på økologiske varer på over 50 prosent.

Den største utfordringen er å dekke den økende etterspørselen.

— Det er ikke lenger kun en liten, begrenset gruppe av forbrukere som er opptatt av ren mat. Denne kretsen av forbrukere utvider seg stadig, sier Kine Søyland, kommunikasjonssjef i Norgesgruppen.

Mette Fossum Beyer, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Rema 1000, forteller at kjeden opplever en økende etterspørsel etter økologisk og kortreist mat.

— Vi skal åpne for enda mer lokalmat i våre butikker, og vi ønsker å tilby varer med spesiell tilknytning til lokalmiljøet, sier hun.

Utvider til gårdsbutikk

Nydal har i dag 60 okser som beiter i det fri på gården hans ved Sognefjorden. Av en okse kan han lage 1200 hamburgere.

Nå er ønsket å utvide boden til gårdsbutikk, samt starte leveranser til hoteller og restauranter. Planen er helårsdrift på Torget, og han vil stå for alt salg selv.

— Vi ønsker ikke å være bare en hamburgersjappe. Når gårdsbutikken er på plass vil vi også selge kjøtt direkte til kunden. Ved å unngå å bruke fordyrende mellomledd, vil prisnivået forhåpentlig oppleves som overkommelig for de fleste, sier han.