Mandag kveld la hun frem regjeringsavtalen med Frp, der denne formuleringen står under overskriften « Miljø og klima»:

— Regjeringen vil sikre en miljømessig trygg og forsvarlig løsning for U-864 utenfor Fedje i Hordaland.

Men hva det betyr i praksis kunne hun ikke svare på da BT spurte tirsdag formiddag:

— Det er en bevisst grunn til at vi i Høyre ikke har landet på noen modell i denne saken. Nå må vi bruke tid og finne ut hva som er miljømessig trygt å få til.

Nye toner

Dette er nye toner fra Høyre, som sammen med Frp har vært sterkt engasjert i ubåt-saken under hele den rødgrønne regjeringstiden. Særlig de to Hordalands-representantene Øyvind Halleraker (H) og Arne Sortevik (Frp) har stått på i kampen for en rask heving.

— Jeg er komfortabel med de formuleringene som står i regjeringsavtalen, selv om jeg ikke har vært inne i det arbeidet. Jeg står ved mine uttalelser om at tildekking ikke er løsningen. Jeg mener det viktigste nå er å få fortgang i saken, sier Halleraker.

— Det oser ikke fortgang av den formuleringen Solberg har valgt?

— Nei, det gjør ikke det, men det mener jeg.

Frps Arne Sortevik var kritisk både til at det nederlandske hevingsselskapet Mamut ikke fikk heve ubåten, og at konsulenter i Transportøkonomisk institutt og Dovre avviste heving, og anbefalte tildekking.

Sortevik har følgende kommentar til BT:

— Jeg gir ingen uttalelser om regjeringsprosjektet.

120 millioner kroner

Det er gått ti år og brukt 120 millioner kroner siden sjøforsvarets fartøy KNM «Tyr» fant ubåten utenfor Fedje. Nå pågår Kystverkets fjerde utredning. Den er delt i to, første fase var feltarbeid i januar. I høst er det andre fase som skal gjennomføres.

Oppdraget er å finne ut hva som er mest å anbefale: Heving av kvikksølvet, eventuelt deler av vraket, eller tildekking av hele området. I så fall vil det bli støpt et dekke som skal kunne holde i 3400 år, uten at det lekker ut ett gram av det klimagiftige kvikksølvet.

Ifølge Fiskeridepartementet skal denne rapporten overleveres dem på nyåret 2014.

NYE TONER: Solberg sier den nye regjeringen trenger tid i Fedje-saken. Det er nye toner fra Høyre, som har stått på i kampen for en rask heving.
GEOCONSULT
NY UTREDNING: Kystverkets er i gang med sin fjerde utredning av ubåt-saken.
ILLUSTRASJON: FRED IVAR UTSI KLEMETSEN