— Det har vært en utrolig tøff arbeidsperiode for våre sjåfører. Nesten 30 av 90 renovatører er nå sykmeldt, sier informasjonskonsulent Tina Skudal i Bergensområdets Interkommunale Renovasjonsselskap (BIR).

Helgen før jul dalte snøen ned i Bergen, og siden har den blitt liggende. Det har gjort hverdagen betydelig vanskeligere for dem som skal hanskes med bosspann.

Sjåførene må ofte svinge spaden for å i det hele tatt komme frem til spannet. Containere på opptil 660 liter kan ikke trilles på det ujevne underlaget av snø og spor, noe som gir mange tunge løft over brøytekanter. Hver rute tar mer tid, og arbeidsdagen blir lengre.

— Nå ser vi resultatene etter mange uker med tungt arbeid og mye overtid. Når folk blir sykmeldte, blir det også større arbeidsbelastning på de som er igjen, sier Skudal.

Senebetennelser i fleng

Dårlig måking får skylden for at en tredjedel av arbeidsstokken til BIR er borte fra arbeid med senebetennelse og andre belastningsskader.

— Mange steder er snøen brøytet opp etter containere i ren tankeløse. Da må renovatørene ta seg over et snøfjell for å komme til.

Hun ber grunneiere om å være oppmerksomme på dette når de gjør avtaler med brøytemannskap.

— Når man bestiller brøytetjenesten bør man be om at snøen ikke legges foran bosscontainerne, oppfordrer informasjonskonsulenten.

Ikke leid inn vikarer

— Er så mange sykmeldinger et tegn på at dere driver sjåførene deres for hardt?

— Sjåførene har et høyt arbeidspress, men det balanseres vanligvis. I denne situasjonen med ekstraordinære snømengder blir belastningeb større og vi må vurdere å oppbemanne med hjelp av vikarbyråer, sier Skudal.

Ifølge BIR er det liten tilgang på vikarer som har førerkort for tunge kjøretøy, klasse C. Foreløpig er det bare fem arbeidsledere som erstatter de sykmeldte ute i felten.

Etter halvannen måned med mange klager fra publikum om boss som ikke er blitt tømt, trodde BIR at det verste var over. Listen over gater man ikke kom frem til, var blitt betydelig mindre. Men så kom et nytt snøfall, og BIR frykter nå at de samme problemene melder seg igjen.

— Det har så vidt begynt å tikke inn meldinger fra sjåfører om glatte partier, for smal måking og innesnødde containere, sier Skudal.

Hun peker på at bossbilene trenger minimum 2,5 meter i bredde for å komme seg frem, og ber beboere i vanskelige fremkommelige gater om å trekke bosspannene frem til nærmeste kjørbare vei.

— Holder varmen

I helgen skrev bt.no om at rekordmange bergensere rømmer landet til fordel for varmere strøk. I kommentarfeltet under artikkelen kommer en som kaller seg «Bil 78» med et annet forslag:

«På BIR har vi for tiden stor mangel på renovatører. Så til alle dere som fryser er det bare å hive seg på en bossbil, og hjelpe til. Dere vil fort få varmen i dere».

— Det stemmer nok. Jeg har sett mange varme og svette sjåfører etter basketak med containere, snø og måkekanter, sier Skudal.

Hvordan er måkingen i ditt nabolag?

Tina Skudal, BIR
Tina Skudal, BIR