Fruktkurver fulle av fristende, grønne limefrukter står på disken i flere klesbutikker rundt om i sentrum. «Bring a lime — be surprised», står det på flygebladene som ligger i kurven.

Tar du med deg limen på Café Contra Bar på onsdager, får du kjøpe drinken mojito til 35 kroner. Men det står det selvsagt ingenting om.

Utenfor utestedet MOOD blir det delt ut kjærlighet på pinne som kan byttes inn i billige drinker i baren. Hvis du ikke bare vil spise den, da.

Bak den originale markedsføringen står selskapet KJS, som eier begge utestedene. Administrerende direktør Kåre Bottolfsen er overbevist om at reklamen ikke bare er kreativ, men fullt lovlig.

- Litt gøyere

— Reklameforbudet gjelder eksplisitt alkoholreklame, for eksempel reklame for Bacardi eller Hansa øl. Hvordan folk oppfatter ting, er opp til dem selv. En lime kan man jo for eksempel spise, om man vil, sier han.

— Men man får en billig drink dersom man leverer inn limen?

— Ja.

Likevel mener Bottolfsen at KJS holder seg på riktig side av loven.

— Dette er en kreativ måte å markedsføre seg på, som vi kommer til å fortsette med. Vi har delt ut lime og kjærlighet på pinne for å gjøre det litt gøyere for publikum. Vi deler også ut røde nøkler på MOOD, hva er det liksom reklame for? sier han.

Gro Gaarder ved Kontor for skjenkesaker er imidlertid klar: Dette er alkoholreklame.

— Alle som går på bar skjønner hensikten med denne limen. Alkoholreklame er forbudt, uansett former og omskrivninger, sier hun.

Det er ikke første gang Gaarder støter på forsøk på å omgå alkoholloven. Tidligere i år sendte utestedet C49 ut reklame for billig øl via sms.

Økende problem

— Dette er et økende problem, på grunn av den harde konkurransen i utelivsbransjen. Hvis denne typen reklame skulle være lovlig, må det stå eksplisitt i reklamen at tilbudet ikke gjelder alkohol. Får vi inn mer dokumentasjon på dette, reagerer vi med prikkbelastning, sier Garder.

Ulovlig alkoholreklame medfører én prikk, det krever åtte prikker å miste skjenkebevillingen.

Å tilby to drinker for prisen av én, samt å dele ut gratis drikke på utestedene, er imidlertid fullt lovlig - så lenge utestedene ikke reklamerer for dette, vel å merke.

— Utestedene kan gjerne selge fire drinker for prisen av én, så lenge de som kjøper er gamle nok til å drikke, sier Gaarder.