— Vi kaller den Askøys forstadsbane, sier Aslak Lauvrak, som har krysset fjorden fast siden han kom til Askøy i 1980. Først med fergen. Fra 1992 med «Beinveien», og så med «Snarveien», som overtok for et par år siden.

— «Snarveien» er et pålitelig og godt fremkomstmiddel. Jeg har aldri hatt problemer med å finne sitteplass, sier Lauvrak, og antyder dermed at båten kunne hatt plass til flere passasjerer.

Lauvrak tror det ville hjulpet om billettprisen ble satt ned. I dag koster overfarten 38 kroner for en enkeltbillett. Han tror også «Snarveien» ville fått flere passasjerer dersom HSD hadde latt flere av bussen kjøre ned til Kleppestø på vei til byen.

— Nå kjører mange av bussene forbi Kleppestø. Men dette kan vi jo også forstå all den tid det dreier seg om konkurranse.

— Kjører du selv til Kleppestø, eller tar du bussen?

— Jeg tar bussen. Det går en grei rute fra der jeg bor. I byen går jeg gjennom sentrum til jobben, sier Aslak Lauvrak, som er lektor på Danielsen.

Lauvrak er enig med dem som kritiserer forholdene på Nøstet, der «Snarveien» legger til kai. Men han mener at ventefasilitetene på Kleppestø også kan forbedres betraktelig.