• Folk blir vant til det, sier Skyss. Sjekk om du blir rammet.

Skyss regner med at mellom 7000 og 8000 passasjerer må bytte buss eller bane på vei til byen fra høsten.

Det er en økning på om lag 500. Flere passasjerer i Åsane må regne å gå av og på underveis.

I dag bytter mellom 5000 og 6000 passasjerer fra buss til banen på Nesttun. Forutsetter man at de fleste reiser frem og tilbake daglig, foregår det mellom 10.000 og 15.000 bytter på den største terminalen i Fana.

Til høsten må også vel 2000 passasjerer i Åsane regne med å bytte buss på bussterminalen i Åsane på vei til sentrum. Det blir et 500-talls flere enn de som bytter i bydelen i dag.

Jeg syns det er litt stress... Det hender jeg ringer til moren min og ber henne hente meg.

Solveig Knoph Klokkerud

«Litt stress»

Mange av passasjerene i de ytre byområdene i Åsane må skifte fra matebuss til stamrute på terminalen i Åsane Senter på vei til sentrum.

På mange busslinjer er ekspressbusser et alternativ for dem som ikke orker tanken på å gå av bussen underveis.

På Nesttun står Solveig Knoph Klokkerud (17) og venter på Nordåsbussen på vei hjem fra Langhaugen videregående skole.

- Det blir en vane å bytte. Men jeg syns det er litt stress, sier hun. Til sammen er det blitt noen timer med venting og hutring terminalen der bussene møter Bybanen.

- Etter at Fanaveien ble stengt, går ikke bussen til Nordås mer enn én gang i timen. Det hender jeg ringer til moren min og ber henne hente meg, sier Solveig. Etter hvert er hun blitt trent i å finne reiseruten med minst mulig venting.

- Det går fortere dersom jeg først tar bussen hjemmefra til Lagunen, og bytter til buss til Nesttun før jeg bytter til Bybanen her, sier hun.

En vane

- Vi vet av erfaringene fra ruteomleggingen i Fana at mange synes det er tungvint å bytte på veien. Men etter en tid venner busspassasjerene seg til nytt ruteopplegg. Men både vi i Skyss og passasjerene måtte gjennom en innkjøringsfase, sier kommunikasjonsrådgiver i Skyss, Camilla Lundberg Berntzen

Hun peker på at passasjerene møtte en del ekstra utfordringer da Bybanen begynte å gå i fjor sommer. Banen gikk ikke med den frekvensen den skulle, fordi flere av bybanevognene var forsinket fra leverandøren.

- Av tilbakemeldingene vi får nå, har vi inntrykk av at brukerne i Fana er blitt vant med å bytte. De har funnet nye reisevaner som passer for dem, sier hun.

Bybanen er Skyss sin faste stamrute fra sør. Banen går i faste intervaller, for tiden hvert sjette minutt i rushtiden, og hvert tiende minutt resten av dagen.

- Fordi resten av rutenettet er tilpasset avgangstidene for Bybanen, blir det få rutetider å pugge for brukerne. Vi opplever at overgangssituasjonen er blitt veldig smidig for brukerne i Fana. Som regel står det alltid en bybanevogn og venter, når bussen kjører inn på terminalen på Nesttun, sier Berntzen.

Gassdrevene leddbusser blir Åsanes svar på Bybanen. Bussene på linje 3 og 4 vil gå mellom Åsane terminal og sentrum med fem minutters mellomrom i rushtiden.

Ekspressbusser

Men de finns alternativer for dem som gruer seg for bussbytter. I rushtiden vil det nemlig bli satt opp flere ekspressbusser enn i dag fra steder som Støbotn, Flaktveit, Tertnes og Skinstø. Rundt 30 ekspressbusser skal gå hver vei på disse linjene. Det er nesten en dobling i forhold til i dag.

Også fra Hordvikneset og Hylkje vil det gå ekspressbusser til sentrum.

- Grunntanken er at matebusser skal sikre regularitet også på de små linjene, sier ruteplanlegger Kjell Arne Alvheim. Han understreker at matebussystemet gir rom for hyppige intervaller.

Som før fra vest

De aller fleste passasjerene fra Bergen Vest, Askøy Sotra og Øygarden kan sitte rolig på bussen like til sentrum. Få av passasjerene vestfra bytter buss i dag.

— Slik blir det også i fremtiden, sier Alvheim. Passasjerene som bor i Fyllingsdalen og Loddefjord får nye ruter fra 1. desember, og til sommeren blir det også nye ruter for dem som bor i omegnskommunene i vest. Men rutene er ikke lagt opp med særlig mange bussbytter.

—  Bare passasjerer fra Hetlevikåsen må bytte buss på Loddefjord terminal. I dag reiser de via Vadmyra, sier Alheim.

Er du lei av å bytte? Diskuter under:

FORSIDEN: Oppslaget i Bergens Tidendes papirutgave torsdag.
FAKSIMILE