Det er regn og kald vind over Askøybrua. Et vogntog dundrer forbi, så sølen skvetter og asfalten gynger. Midt i blåsten står politioverbetjent ved Hordaland politidistrikt, Martin Skulstad (47).

Flere ganger har han vært tilkalt på jobb på denne broen. Hver gang har hans oppgave vært å snakke desperate selvmordskandidater fra å hoppe.

— Kontrasten kan være stor. Fra ens egen varme seng og rett til Askøybrua i nordavind, for å snakke med et menneske i livskrise. Litt av et sceneskifte, forteller Skulstad til BT.

Tålmodighetsprøve

Skulstad er en av fire i politidistriktet som har spesialutdannelse som politiforhandlere. De har spisskompetanse på forhandlingsteknikk, primært i gisselsituasjoner og under terrorhandlinger.

Men stadig oftere blir de tilkalt i spesielt vanskelige situasjoner når mennesker truer med selvmord.

To ganger har Skulstad forhandlet med selvmordskandidater på Askøybrua. I begge tilfeller var det yngre menn med kjærlighetssorg og samlivsproblemer, kombinert med rus. Begge hadde klatret over rekkverket, og sto klar til å hoppe.

— Det kan ta timevis å forhandle i slike situasjoner, og det kan være litt av en tålmodighetsprøve. Man vet aldri hvor lang tid det vil ta, forteller Skulstad.

På jobb som politiforhandler stiller han sjelden i uniform, men presenterer seg alltid som politimann.

— De skal aldri være i tvil om hvem de har foran seg, forklarer han.

Må skape tillit

— Hva sier du til et menneske som skal til å hoppe?

— Ja, hva sier du til et medmenneske i krise? Det viktigste er å sette seg inn i situasjonen raskt, og finne ut om det er noe jeg kan hjelpe dem med. Det er viktig at de vet at de kan stole på meg. Min jobb er å prøve å hjelpe folk til å avstå fra det de har tenkt å gjøre, motivere dem til å se andre utveier og tilby hjelp.

Skulstad forklarer at jo mer politiforhandleren vet på forhånd om mennesket i krise, desto større er sjansen for at han klarer å gjøre en god jobb.

— Men som regel oppstår slike situasjoner raskt. Da er det viktigste å få til en god dialog, ikke tilspisse situasjonen.

— Hvilke egenskaper bør en god forhandler ha?

— Han bør takle uventede situasjoner fort, og raskt se løsninger på problemer. Dette er en spesialutdannelse som bygger på kjente teknikker for å få til den gode samtalen, enten det er folk som vil ta livet av seg, eller det er i gisselsituasjoner, forklarer Skulstad.

- God følelse

I begge tilfellene på Askøybrua endte det godt.

— Å få et menneske tilbake over rekkverket, er en utrolig god følelse. Du er lettet, fordi du klarte å avverge en akutt krise, sier Skulstad.

— Samtidig kan tanken på hvordan disse menneskene blir fulgt opp etterpå gjøre deg maktesløs. Noen klarer å komme over krisen, mens andre blir værende i de samme problemene. Hvordan kan samfunnet følge opp akutte tilfeller, så vi ikke får dem tilbake som «kunder» igjen senere?

LIVREDDEREN: Martin Skulstad.