— Vi snakket akkurat om det. Vi har ikke fått en eneste melding om problemer, det ser ut til at folk skjønner at de ikke skal stoppe lenger, sier operasjonsleder Kjell-Tore Aarnæs ved Hordaland politidistrikt.

Etter at lyssignalene på Autopass-stasjonene ble slått på klokken 12, har trafikken glidd jevnt gjennom de helautomatiske bomstasjonene.

— Testen kommer i rushtrafikken. Vi får vente å se hvordan det går før vi feller en dom, sier Aarnæs.

På slaget klokken 12 i dag startet en ny æra i pengeinnkrevingen rundt Bergen. Da begynte de små, nysgjerrige kameraene på byens innfartsårer å zoome inn, registrere og kalkulere.

Litt nostalgisk, kanskje, må vi konstatere at tiden med femmere og tiere og en «god dag» til bomvakten er forbi. Nå kommer regningen kommer i posten.

Mørke lystavler

— Vi er ikke helt ferdig med områdene rundt de automatiske stasjonene. Grunnen er det kalde været som har gjort det umulig å støpe kanter og legge asfalt, sier overingeniør og ansvarlig for innføringen av Autopass-systemet i Bergen, Reidun Instanes i Statens vegvesen.

Hun kan også fortelle at det den første uken ikke kommer til å lyse fra lystavlene. Årsaken er at Bro- og tunnelselskapet, som står for pengeinnkrevingen på Bergensveiene, ikke har rukket å registrere alle som har bestilt og betalt abonnementet på brikkene.

— Men så lenge du har sendt inn registreringsskjema, men ikke fått brikke, blir du fakturert i forhold til det abonnementet du har, sier Instanes.

90.000 brikker på veiene

Så langt har Bro- og Tunnelselskapet delt ut 90.000 brikker. Før Autopass-brikken kom, var det bare 35.000 abonnenter i Bergen. Etterspørselen er mye større enn de hadde trodd på forhånd.

— Vi hadde bestilt inn 100.000 brikker og regnet med at de skulle rekke en stund. Nå har vi måtte bestille 25.000 ekstra, og må sikkert bestille enda flere, sier direktør Trond Skulstad i Bro- og tunnelselskapet til Bergens Tidende.

Men det var bare på hengende håret at den nye formen for bompengeinnkreving kunne starte i dag. I forrige uke truet nemlig Datatilsynet med å sette en stopper for hele Autopass-systemet da de krevde at bilførere med anonyme brikker også skulle få nyte godt av rabattsystemet. De anonyme kontantbrikkene måtte også bli lettere tilgjengelig.

— Det var møter mellom Datatilsynet og Statens vegvesen på fredag. Utfallet er at vi får starte mot at vi selger de anonyme brikkene på Hydro Texaco sine bensinstasjoner i Drotningsvik, Kleppestø, Søreide, NKP-gården, Nyborg og Arna, forteller Skulstad.

Ved de samme bensinstasjonene skal det også være mulig å betale kontant for passeringen, for å slippe å få fakturaen i posten.

Foreløpig er ikke partene blitt enige om rabattordningen for de bilister som kjøper anonyme brikker. Datatilsynet skal nå vurdere hvorvidt de skal gå videre med saken.

SISTE HÅND PÅ VERKET: I går la Statens vegvesen og prosjektleder Jan Olav Skoglund (bak) ned nye midtstriper på Nygårdsbroen. Fra i dag klokken 12 er tieren en saga blott. Nå kommer regningen i posten.<br/>Foto: HELGE SKODVIN