Ekteparet Inger og Einar Berge Hansen fra Ervik fikk seg en ubehagelig overraskelse da de kom hjem fra Spaniaferien, hvor de hadde feiret Ingers 75 års dag.

– Vi ventet på bagasjen vår, men kofferten passerte tre ganger på båndet før vi gjenkjente den. «Er det fillene mine?» utbrøt konen min, forteller Einar Berge Hansen.

Ekteparets koffert var nemlig blitt totalt ødelagt etter flyreisen med Norwegian fra Malaga til Flesland 11. Juli.

Ut fra den smadrede kofferten hang Ingers blomstrete genser, påført et digert hull på brystet. Andre klesplagg var forsvunnet, blant annet en skjorte, en bluse, en genser, samt strømper og truser.

Vil ikke gi erstatning

Norwegian var raske med å love ekteparet en ny koffert. Innholdet ville de derimot ikke erstatte, noe ekteparet reagerer sterkt på.

Flyselskapet viser i stedet til ekteparets forsikringsbyrå, FrendeForsikring, som igjen viser til Norwegian. Ekteparet mener ansvaret ligger hos flyselskapet.

– Skaden oppsto i Malaga da kofferten ble tatt hånd om av deres folk, sier Einar.

I en måneds tid har han prøvd å få Norwegian til å erstatte de 120 Euroene som han mener klærne er verdt, altså i overkant av 1000 kroner.

– Det er ingen formue, og jeg står i det. Men det irriterer meg. Jeg har sittet fem-seks timer i telefonen etter dette. Det virker som Norwegian ønsker at vi skal gå lei og glemme det hele, sier Einar.

Forbrukerrådet: Norwegian bør betale

Ekteparet får støtte hos Forbrukerrådet i at Norwegian bør punge ut.

– Når bagasjen er borte eller skadet, er det i utgangspunktet flyselskapet som har ansvaret, både for selve kofferten og det som er inni, sier Undis Scheslien, regionsjef i Forbrukerrådet.

Hun mener det blir helt feil av flyselskapet å ta ansvaret for innpakningen, men ikke innholdet. I Europa er erstatningsbeløpet begrenset til 10.000 kroner.

– Dersom du ønsker å sikre verdiene i bagasjen din fullt ut lønner det seg å tegne en reiseforsikring. Men i dette tilfellet burde Norwegian utbetale, sier Scheslien. Hun råder Berge Hansen til å kontakte Flyklagenemda om de ikke når frem.

– Beklager på det sterkeste

Fungerende pressetalsmann i Norwegian, Karl Peter Gombrii, sier han ikke kan se at ekteparet har blitt nektet erstatning.

– I våre rapporter går det frem at de er blitt anbefalt å ta dette med forsikringsselskapet fordi de har bedre dekning enn oss. Det var til deres eget beste, men de er også hjertelig velkommen til å sende oss et krav, så vil det bli behandlet, sier Gombrii.

Han sier det ikke var meningen å bevisst slite ut ekteparet for å unngå et krav.

– Stemmer det at de har sittet i telefonen i flere timer, så må vi bare beklage på det sterkeste.

Krangler om ansvaret

Scheslien forteller at det pågår en konflikt mellom forsikringsselskapene og flyselskapene i slike situasjoner.

– Forsikringsselskapene mener flyselskapene skyver ansvaret over på dem, men forsikringsselskapet har også et ansvar.

Hun mener derfor at det ikke er urimelig at forsikringsselskapet tar belastningen, for deretter å kreve regress fra flyselskapene.

– Det må ikke bli slik at forbrukerne må slite med denne jobben selv.

Fire ganger i året reiser paret frem og tilbake til Malaga, og hver gang har de benyttet Norwegian. Etter dette vil de vurdere å skifte flyselskap.

– Vi er lei av å løpe frem og tilbake, vi er jo ikke unge lenger, sier Inger.

Har du fått bagasjen ødelagt under reise? Diskuter saken her.

Paul S. Amundsen