I BT i går slo kystverkets beredskapsdirektør Tor Christian Sletner kraftig tilbake mot Fedje-folkets påstander om at Kystverket ikke gjør noe. Han hevdet at de ikke kunne sende ut oljeoppsamleren «Slurpen» i åtte meters bølger. Det ville ifølge Sletner være å sende folk i døden. Ved Sjøforsvarets base på Haakonsvern og på Statoils base på Mongstad er det stasjonert «Slurpen».

Informasjonsanvarlig i Skimmer Technology AS, Tormod Carlsen avviser påstanden fra Sletner.

— Ingen så for seg at «Slurpen» skulle operere i 8 meter bølger fordi ingen oljeopptaker fungerer i så høye bølger. Men den burde vært fraktet på lastebil eller med en av Statoils båter til Fedje allerede lørdag. Bølgene var ikke høyere enn at oljesamleren kunne ha begynt å samle olje og pumpe det over i en tankbil. Da bølgene ble mindre etter at orkanen løyet søndag morgen, kunne «Slurpen» ha gjenopptatt arbeidet. Noen områder lå også i ly for været, sier Carlsen.

Han forteller at da «Green Ålesund» forliste på Sletta utenfor Haugesund i januar 2001, sendte Statoil Kårstø sin «Slurpen» i full storm ut i havgapet for å legge lenser. Båten kan gå inn i fjæresteinene og trekke lenser ut på havet. Det 20 tonn tunge og stabile lille fartøyet kan i praksis ikke synke fordi den har store flytelementer i siden. «Slurpen» kan uten problemer operere i 3 meter høye bølger og tåler at store bølger slår over den, uten at den synker eller går rundt, hevder Carlsen.

— Mannskapene på Statoil Mongstad og Haakonsvern som betjener «Slurpen», er erfarne og sjøfolk som er lommekjent i området. De ville være fullt ut i stand til å vurdere situasjonen.

Sjøforsvarets «Slurpen» ble sent søndag kveld fraktet på en trailer til Stureterminalen og satt i arbeid utenfor terminalen mandag morgen. Carlsen mener det var to døgn for sent.