Det viser en landsomfattende undersøkelse som Elcon Bilpartner har gjennomført.

– Regelmessig vedlikehold gir bedre sikkerhet og vil i det lange løp også være økonomisk gunstig for bileieren, sier direktør Robert Berg i Elcon Bilpartner.

Resultatet av undersøkelsen viser små forskjeller mellom kvinner og menn når det gjelder å følge alle serviceintervaller. Men setter man tallene stramt opp mot hverandre, er kvinnene flinkest i klassen.

Bileierne i Oslo-området er mest pliktoppfyllende til å følge serviceheftet. Her tar 85 prosent alle servicer på bilen, og 3 av 4 bilister tar servicen på et merkeverksted.

**Les også:

Kvinner vasker bilen mest**

Fritt verkstedvalg

Undersøkelsen slår tydelig fast at eldre bileiere bruker merkeverkstedet i større grad enn yngre. Dette har trolig mye med økonomi og bilens alder å gjøre.

– Merkeverkstedene benytter produsentenes originale deler når noe må skiftes ut. Disse er som regel noe dyrere enn tilsvarende bildeler fra andre fabrikker, sier Robert Berg.

Men du trenger ikke lenger velge merkeverksted når du må ha service på bilen.

Det var lenge sånn at du måtte på merkeverkstedet for å beholde garantien og reklamasjonsmuligheten på bilen.

Den tid er over. Nå kan for eksempel ett av de mange Mekonomen-verkstedene, eller BilXtra-verkstedene, sette sitt stempel i serviceheftet i alle biler.

EU har bestemt at bileierne fritt kan velge verksted og likevel beholde fabrikkgarantien. Ordningen ble innført for noen år siden, men er fortsatt lite kjent.

Penger å spare

Forutsetningen for at garantien fortsatt skal gjelde, er at verkstedet er godkjent, bruker originaldeler eller tilsvarende kvalitet, og følger spesifikasjonene fabrikken har.

Valgfriheten gjør at man har gode muligheter for å spare endel penger på en ordinær service. Derfor er det smart å ta en telefonrunde til de ulike verkstedene for å få en pris.

Når man ringer er det lurt å ha vognkortet foran seg. Prisen er helt avhengig av bilmerke og modell. Servicekravene til de forskjellige modellene varierer veldig. I de fleste tilfeller er det oljetypen motoren krever som avgjør prisen for en vanlig service.

Normalt er det også dyrere med service på en dieselbil, sammenlignet med en med bensinmotor. Det kan fort dreie seg om en tusenlapp eller to. Blant annet krever dieselmotorene flere filtre, og det er ikke uvanlig at bare ny olje vil koste 250 kroner literen, eller i praksis en 1000-lapp.