• Det er den eneste i Norden, sier Per Antonesen stolt om sin 34 fots Bladerunner.

I helgen viser han frem speedbåten sin under båtmessen «Båter til sjøs» i Solheimsviken.

Med et brøl kom den smekre farkosten inn Puddefjorden og la til ved utstillings-flytebryggen. Ikke så rart det brummet kanskje, all den tid det sitter to Mercury-motorer på 225 hestekrefter hver i hekken på båten.

Ikke «lyge-knop»

— For full spiker gjør den i overkant av 60 knop. Og det er 60 ekte knop, ikke «lyge-knop», understreker eieren.

På «full spiker» slurper speedbåten i seg 170 liter bensin i timen - med dagens bensinpris nesten to tusenlapper i timen.

— Ja, det er et dyrt leketøy - det er jo et gutte-leketøy det egentlig er, medgir Antonesen.

Noen familiebåt er det definitivt ikke, med plass til bare en passasjer utenom båtføreren.

Førstegangskjøpere

Marianne Foss Borge og Svein Åge Borge tenkte mer driftsvennlig da de valgte båt. I flere måneder har de forelsket seg i en brasilianer, en Triton 225 daycruiser.

— Vi er egentlig her for å forsikre oss om at vi har valgt rett. Vi har vært i Stryn og prøvekjørt båten hos importøren. Kontrakten regner vi med å undertegne her på messen, sier Samnanger-paret.

De er førstegangskjøpere i båtmarkedet, og har brukt god tid på prosjektet sitt.

— Ja, vi har tygget på dette i over et halvt år. Båten får vi dessuten først til neste sesong. Da får vi en allsidig båt til all slags bruk, sier de.

Tenkte driftsutgifter

Rundt 330.000 kroner må de ut for herligheten.

— Vi synes likevel vi får mye igjen for pengene, sier de.

De har bevisst valgt en dieseldrevet båt.

— Driftsutgiftene er viktig for oss. Derfor har vi valgt en båt som går på avgiftsfri diesel til 6-7 kroner literen.

Båten gjør rundt 25 knop.

— Mer enn nok for oss, sier de, og gisper litt når de hører at BTs utsendte fliser over bølgene i 40 knop.

— Er ikke det veldig krevende å kjøre båt i så stor hastighet, spør de.

Mye flytende luksus

Det finnes plenty med flytende luksus i Solheimsviken i helgen. Norsk Båtsenter har tatt med seg et lite utvalg av sine yachter og cabin-cruisere. Men ikke tro du kan tøffe ut Puddefjorden med et slikt fartøy etter messen. Ett års leveringstid er ikke uvanlig i båtbransjen - en bransje som smøres av økonomiske oppgangstider.

Er man litt mer nostalgisk, finnes det flere seilbåter å se på i Solheimsviken. Seilmaker Iversen har utstilt noen, og også Bavaria er representert på messen.

— Jeg er nå her mest av nysgjerrighet, sier Torgrim Henriksen, i det han stiger i land fra Beneteua-seiler.

— Jeg har seilbåt fra før, men det er alltid kjekt å holde seg oppdatert om markedet, sier han.