— Når det kjører en guttunge forbi den brennende bilen vår i dag, så håper jeg at han får seg en støkk. Neste helg, når han setter seg bak rattet i sin nye Audi A6, takker han forhåpentligvis nei til å kappkjøre med kompisene, sier ambulansearbeider og øvelsesleder Helge Eriksen.

Han og kollegene i ambulansetjenesten i Helse Bergen går nye veier for å få ned dødstallene på veiene. Øvelser skal ikke lenger finne sted på lukkede områder, men flyttes ut der folk ferdes. Aller helst langs ulykkesbelastete veistrekninger.

Blod og bensplinter

Bilistene bremset ned og tittet skremt bort på scenene som utspilte seg ved Vik i Øygarden i går ettermiddag.

Noen meter fra veikanten er et bilvrak i full fyr. Gnistene spruter og sort røyk ligger tjukk over asfalten. Like bortenfor står en tenåring med blodig ansikt og knust kneskål.

— Jeg skal stå her og være hysterisk. Nå må ambulansene komme snart. Jeg fryser helt forferdelig, sier Malin Blomvågnes.

Brannkonstabler og ambulansepersonell løper rundt med vannslanger og bårer. Inne i et bilvrak sitter to unge jenter med store skader. Bensplinter stikker ut av armene, og blodet renner fra munn og nese.

— Øvelsen skal være så realistisk som mulig. Det er hele poenget, sier Eriksen.

Brannvesenet sprøytelegger området med skum og klipper i stykker bilvraket. En av markørene trenger nakkekrage, en annen blir lagt i stabilt sideleie på asfalten. Totalt deltar over 20 personer i redningsarbeidet etter den iscenesatte frontkollisjonen.

17 drepte

— Dessverre er statistikken svært dyster i dette området. Fjell er blant landets desidert verste ulykkeskommuner.

I perioden 1990 til 2003 mistet 17 mennesker livet i kommunene Fjell, Sund og Øygarden. 10 personer ble meget alvorlig skadet, 75 pådrog seg alvorlig skader, og utrolige 649 ble lettere skadet i trafikken.

— Dette er offisiell statistikk fra Statens vegvesen. De reelle tallene er noe høyere. Vi vet at enkelte dødsulykker fra 2002 ennå ikke er innrapportert, sier Helge Eriksen.

Etter at Haukeland universitetssykehus i fjor overtok ansvaret for ambulansetjenesten på Sotra, har man iverksatt flere tiltak for å få ned dødstallene. Det siste er realistiske øvelser langs veiene.

— Vi har registrert at antall ulykker har gått ned i periodene etter dødsulykker. Håpet er å oppnå samme avskrekkende effekt ved å flytte øvelsene ut fra treningsfeltene, sier Ivar Austli, overlege og medisinsk ansvarlig for ambulansetjenesten på Sotra og Askøy.

Ber om penger

Det er liten tvil om at preventive tiltak er påkrevd på Sotra. Leger og ambulansepersonell møter til tider skremmende holdninger blant ungdom.

— Tenåringer mister kameraten sin den ene uken, men kjører likevel om kapp på riksveien den neste, sier Helge Eriksen.

Ambulansetjenesten ber nå økonomisk hjelp til å arrangere flere øvelser.

— Skal dette ha noen effekt, må vi ut på veien med jevne mellomrom. En dødsulykke virker preventivt i noen uker, så er alt tilbake ved det gamle. Vi tror hyppigere øvelser kan bidra til å redde liv, men treningskassen er snart tom. Jeg vil derfor gjerne rette en appell til næringslivet om å bidra økonomisk, sier overlege Austli.

BLODIG: Line Drange sitter med åpent benbrudd i en totalskadet bil. Denne gangen er det en øvelse, men av erfaring vet ambulansepersonellet at det ikke er lenge til neste virkelige trafikkulykke på Sotra. FOTO: FRED IVAR UTSI KLEMETSEN