Både BT og Forbrukerrådet har fått mange frustrerte meldinger fra busspassasjerer den siste tiden. Særlig Skysskortet har satt sinnene i kok.

Forbrukerrådet reagerte ved å skrive et brev til Skyss:

«Problemene med det nye elektroniske billettsystemet synes ikke å være innkjøringsproblemer, men fortsetter og tiltar,» heter det i brevet.

«Manglende brukervennlighet, kompliserte prosesser for bruk av kortet og økte køer ved påstigning på bussene er noe av kritikken som har vært rettet mot det nye billettsystemet.»

Her er tiltakene

Nå har Forbrukerrådet hatt et møte med Skyss for å høre hva som skal gjøres med problemene. Her la Skyss frem en rekke nye tiltak, ifølge en pressemelding fra Forbrukerrådet:

  • Det skal bli mulig å kjøpe billetter på nett, i kiosker og på butikken.
  • Billettautomatene skal bli mer brukervennlige.
  • Kontrollen av billetten, såkalt validering, skal skje raskere.
  • Personvernet skal skjerpes.
  • Et nytt, mer brukervennlig sonesystem skal innføres.
  • Kundene skal få såkalt sanntidsinformasjon på holdeplassene. Det innebærer at man får se hvor langt unna bussen faktisk er. Skyss' kommunikasjonsrådgjevar Ingrid Dreyer bekrefter overfor bt.no at listen er korrekt.

— Opplysende

Forbrukerrådet er fornøyd med svarene.

— Møtet var opplysende og konstruktivt, og det ble en god og positiv dialog, sier regiondirektøren i Bergen, Pia Kleppe Marken.

Skyss skal få ro til å løse problemene.

— Vi har forståelse for at ting ikke alltid går som en ønsker, men at en gjør sitt beste, sier Marken.

Forbrukerrådet har allerede nå avtalt et nytt møte med Skyss i månedsskiftet mai-juni neste år.

Hva synes du om kollektivtransporten i Hordaland? Si din mening i feltet under!