— Når vi kom på jobb i Bergen Storsenter, var det som å våkne på Danskebåten. En konstant dur fra rulletrappene og glassveggene var bakgrunnsmelodien vi hele dagen måtte forholde oss til. Nå blir hverdagen mye bedre.

Og det tror vi Nina Heen på. Hun er teamleder på Skyss sitt nye kundesenter på Bergen busstasjon. Fra trange og kummerlige forhold i storsenteret kan hun nå ønske spørrelystne kunder velkommen i nye, flotte lokaler.

Bygget for fremtiden

I går åpnet også terminal sør på busstasjonen. Totalt består stasjonen nå av 16 perronger, med rikelig plass for ventende busser og med gode fasiliteter for sjåførene.

— Det beste er faktisk romsligheten rundt perrongene. Tryggheten både for bussjåfører og kunder er satt i høysetet, og god merking skal gjøre det enkelt å finne frem, sier Ingrid Dreyer, kommunikasjonsrådgiver i Skyss.

PÅ FLYTTEFOT: Hittegodsgeneral Johan Lavrans Greiff (til v.) og servicemedarbeider Salman Dzhunaidov flytter hittegodsgjenstander og bunker med skjema fra det gamle til det nye kundesenteret.
rune meyer berentsen
GJENGLEMT: Eiere til tusenvis av gjenstander søkes.
rune meyer berentsen

Hun legger vekt på at de to terminalene og hele busstasjonen har et stort potensial med tanke på ytterligere trafikkøkning i fremtiden.

Illeluktende treningsklær

Da BT var innom det nye kundesenteret, kom to personer trillende på hittegods og bunker med skjemaer.

— Etter noen måneders opphold på storsenteret flytter vi nå tilbake til der vi opprinnelig var, men i nybygde lokaler, sier Johan Lavrans Greiff, ansvarlig for hittegodsavdelingen.

Hver måned leveres rundt 1000 gjenstander inn som hittegods til Skyss. De kommer fra både buss og bane.

— Vi får inn alt fra barnevogner, heldigvis tomme, sykler og butikktraller til gjenglemte, plastposer med illeluktende treningsklær, kosedyr av ymse slag, ja stort sett alt mulig - også verdisaker, sier Lavrans Greiff.

Koffert med 100.000 kr

— Kan du huske noen spesielle episoder?

— En gang kom det inn en mann som sa han hadde mistet en koffert med 100.000 kroner i. Han mente det hadde skjedd «i går eller for tre måneder siden». En annen gang påsto en ruset person at han hadde mistet en mobiltelefon av merket Sony Nokia. Det er ikke alle som har realistiske historier om savnede ting.

Hittegodsavdelingen er plassert bak resepsjonslokalet i det nye kundesenteret. Her gjøres den siste finpuss før åpningen. PC-er settes opp, ledninger trekkes, kortautomater installeres og et nytt kølappsystem monteres.

Får mindre kjeft

Leder for Skyss sitt kundesenter, Janicke Marshall, sier de velger ut sine ansatte på avdelingen med omhu.

— På kundesenteret må folk tåle både en og flere verbale støyter, og da gjelder det å takle det på en god måte og unngå å ta problemene med seg hjem. Derfor ansetter vi personer som har slike egenskaper.

— Er det blitt mindre kjeft de siste årene?

— Det totale antall henvendelser er ikke gått ned, men det positive er at det kommer færre klager og flere spørsmål. Vi er jo både klage- og hjelpeavdeling, så vi er godt forberedt. Heldigvis er det mindre kjeft å få nå.

Fokuserer på humor

All time high med kjefting og ubehagelige henvendelser skjedde i 2010, da Bybanen ble satt i drift samtidig som 120.000 kunder skulle skifte kort fra Tide-systemet til det nye Skyss-systemet.

— Jo, det var et heftig år, medgir Marshall.

— Hvordan kompenserer dere for episoder eller dager med mye kjeft?

— Våre 31 hel- og deltidsansatte utgjør et ungt og kjekt miljø. Vi fokuserer mye på humor, som bidrar til å takle vanskelige episoder. Men la meg legge til at de aller fleste henvendelsene vi får gjelder praktiske spørsmål og ikke rasende utblåsinger.

I går var det offisiell åpning både for det nye kundesenteret og terminal sør.

NYTT KØSYSTEM: Velg den hjelpen du ønsker.
rune meyer berentsen