Litt før klokken 13 tirsdag tok Havarikommisjonen seg inn i Gudvangatunnelen sammen med lensmann Magne Knudsen. De gikk i første omgang ikke lenger inn enn til det utbrente vogntoget, om lag 3,5 kilometer inn i tunnelen fra Aurland-siden. Resten av tunnelen er ennå ikke sikret.

— Omfattende brann

— Dette har vært en omfattende brann, med stor varmeutvikling. Det er kun metallet igjen av vogntoget, og slike vogntog har mye brennbart materiale. Men det er for tidlig å si noe om årsaken til brannen, hittil har vi stort sett bare hatt bilder i media å forholde oss til, sier inspektør Martin Visnes i Havarikommisjonen.

VED VOGNTOGET: Havariinspektør Martin Visnes.
Marie Havnen

Havarikommisjonen vil bli i området til onsdag. Deres oppgave tirsdag blir blant annet å se på bilenes plassering i tunnelen, for slik å få et mer detaljert bilde av hva som skjedde da det begynte å brenne. Tekniske undersøkelser av kjøretøyene vil ikke skje før de er hentet ut. Alle kjøretøyene vil bli fraktet ut til Aurland-siden av tunnelen, etter hvert som resten av tunnelen blir sikret mot ras. Vogntoget vil bli hentet ut i løpet av tirsdag ettermiddag.

Forlatt med nødblinken på

17 kjøretøy er forlatt i mørket. Blant dem er syv personbiler, en buss, flere tilhengere og campingvogner. Ingen av dem er imidlertid etterlatt på strekningen mellom tunnelåpningen på Aurland-siden og det utbrente vogntoget.

— Omtrent 100 meter nedenfor vogntoget står en bil med campingvogn. Den har fortsatt nødblinken på, sier lensmann Magne Knudsen.

I tillegg til kommisjonens undersøkelser, driver politiet etterforskning.

— Vi har startet avhør, og prøver å finne frem til de vitnene som har vært nærmest det som skjedde. Vi vil snakke med dem som var nærmest brannen, og dem som klarte å passere det brennende kjøretøyet. Jobben nå er å finne ut hva som har skjedd, sier lensmannen.

Måtte vente på geologene

SKAL UNDERSØKE: Seniorrådgiver Ingvild Ytrehus og inspektør Martin Visnes fra Havarikommisjonen.
Marie Havnen

Geologer fra Statens vegvesen har tirsdag vært på stedet for å undersøke om det er trygt å ta seg inn i tunnelen, og hva slags arbeid som må til før tunnelen kan åpne igjen. Kommisjonen måtte derfor vente noen timer før de fikk gå inn i tunnelen.

— Det er fortsatt nedfall fra tunneltaket på grunn av varmen, sa Knudsen tirsdag formiddag.

En ledning som hang ned fra taket måtte sjekkes for strøm, og løse masser måtte fjernes før undersøkelsene kunne starte. Litt før klokken 13.30 fikk også pressen slippe inn i tunnelen. Bildene viser hvordan brann og røyk har sotlagt den allerede mørke tunnelen.

Har grublet hele natten

Lensmann Knudsen var selv inne i tunnelen mandag kveld, og beskriver det han så der med ett enkelt ord:

— Kaos.

— Bilene som står igjen bærer preg av at de har vært borti hverandre og i fjellveggen i forsøk på å snu, sier lensmannen.

Han har ikke sovet mye i natt.

— Jeg har ligget oggrublet på hvordan det kunne ha gått, sier Knudsen.

PÅ PLASS: Lensmann Magne Knudsen reiste tirsdag formiddag til Gudvangatunnelen sammen med Havarikommisjonen.
Marie Havnen.
TRAFIKKTRØBBEL: Flere kjøretøy måtte gjøre vendereis da de nærmet seg Gudvangatunnelen tirsdag formiddag.
Marie Havnen