— Akkurat her vi står nå, ble det målt mellom 500 og 700 grader celsius gjennom natten. Det har vært sterke krefter i sving.

Brannsjef Johnny Breivik i Bergen brannvesen står på dekk om bord i det danske fraktskipet «Britannia Seaways» og skuer ut over et berg av utbrente jerrykanner, konteinere og kollisjonsskadede militærkjøretøy.

Eimen av diesel er fortsatt merkbar, snart to døgn etter at skipet seilte rett inn i uværet som rammet norskekysten.

- Ekstrem situasjon

Restene fra brannen gir et lite innblikk i dramaet som oppsto da skipet lå vel 70 nautiske mil vest for Florø lørdag kveld.

Mannskap fra Forsvaret og skipets besetningsmedlemmer jobbet på spreng i timesvis for å holde flammene under kontroll.

Spesialister fra Bergen brannvesen ble etter hvert sendt ut for å bistå. Det brant fortsatt i en av konteinerne da skipet klappet til kai ved Dokken søndag.

— Når en slik intensiv brann oppstår på et skip som er ute i rom sjø i sterk vind, så skjønner man at dette var en ekstrem situasjon. Det er blitt gjort et fantastisk arbeid med å slukke brannen, sier Breivik.

Flere av Forsvarets kjøretøy står fortsatt igjen på dekk. Enkelte av kjøretøyene fikk kollisjonslignende skader da deler av lasten slet seg løs i stormen.

SKADER: Skipet var lastet med forsvarsmateriell som skal være en del av den store NATO-øvelsen som for tiden utspiller seg i Hordaland. Mange av kjøretøyene fikk store skader.
Marita Aarekol

— Gnist antente drivstoff

- Er det forsvarlig å seile med såpass mye brennbart og eksplosjonsfarlig materiale i så dårlig vær som det skipet seilte i lørdag?

— Det kan man selvsagt gjøre sine refleksjoner rundt, uten at jeg vil mene noe om det nå. Jeg tror vi skal prise oss lykkelige over at brannen oppsto på det øverste dekket, hvor varmen har kunnet stige i friluft. Det hadde vært en helt annen sak om dette hadde skjedd på dekket under oss, sier Breivik.

Brannen har sannsynligvis oppstått ved at en gnist har antent drivstoffet som lekket ut da det kraftige uværet bidro til å forskyve deler av lasten.

Strenge regler

Ifølge påtroppende kaptein på «Britannia Seaways», Per Petersen, er brann om bord noe av det verste som kan skje når skipet er langt til havs i dårlig vær.

— Det blir en svært krevende situasjon, spesielt når brannen er så voldsom som den har vært her. I tillegg blir det ekstra ille når det foregår i storm. Jeg syns det er imponerende at brannen lot seg slukke, sier han.

- Burde man i det hele tatt ha seilt med denne lasten i såpass krevende værforhold?

— Skipet er bygget for å frakte utstyr som dette, og det finnes strenge regler for hvordan brennbar last skal sikres. Her har nok været spilt en avgjørende rolle for at det gikk som det gikk, sier Petersen.

Tekniske undersøkelser

Trolig vil skadene på skipet alene beløpe seg til flere millioner kroner. Reparasjonene vil ta minst en måned, ifølge skadestedsgranskere BT snakket med ombord mandag.

Skipet vil ligge til kai i Bergen inntil videre mens de tekniske undersøkelsene pågår.

Inspektører fra dansk havarikommisjon har mandag startet sine undersøkelser, blant annet for å kartlegge årsaken til brannen, bekrefter undersøkelsessjef Øssur Jarleivson Hilduberg.

RESTENE: Flere hundre jerrykanner ligger igjen på dekk. Flere av dem har rett og slett eksplodert som følge av høy temperatur.
Marita Aarekol