Det kommer frem i saken om bybanetraseen til Åsane. Denne skal byrådet vedta på møtet sitt torsdag.

Etter planene ble presenterte første gangen, har det kommet inn en rekke kritiske merknader. Spesielt mot tanken om å la Bybanen gå over Torgalmenningen. Dette alternativet er ikke lenger aktuelt for kommunen.

Les hele planprogrammet for Bybanen til Åsane her!

To nye alternativer

Traseen i Bradbenken og over Koengen blir også tatt ut, etter ønske fra Riksantikvaren. Årsaken er at den kommer i konflikt med det fredede anlegget på Bergenhus festning.

UTREDES: Traseene som er merket med rødt skal utredes nærmere.

Det er kommet inn alternative traseer på bakgrunn av høringsinnspillene:

  • Tunnelløsning gjennom sentrum med mulig innslag fra Kaigaten eller Peter Motzfeldts gate og inn mot Fløyfjellet.
  • Markeveien for løsninger mot Nordnes, som igjen må knyttes på tvers av Vågen med tunnel eller bro. Statens vegvesen ba kommunen legge inn en alternativ trase som ikke gikk over Torget. Flere av de private innspillene har også dreiet seg om at kommunen skal presentere alternativer for bybanetraseen som går under bakken i sentrum.

Byutviklingsbyråd Filip Rygg (KrF) er godt fornøyd med forslagene de nå har.

— Med dette skal det lages et godt grunnlag for at bystyret kan fatte vedtak om trase før reguleringsarbeidet sluttføres.

Han viser til at bystyret har vedtatt at det skal utredes en bybane som kan gå lenger nord enn til Åsane.

— I denne saken har vi tatt dette med, og ett av trasealternativene går helt til Nyborg, sier Rygg.

Etterlyser penger

Han lar ikke muligheten gå fra seg til å komme med et stikk til regjeringen.

— Frem til nå har bergenserne betalt en svært stor andel av bybaneutbyggingen. For at vi skal komme videre med Bybanen til Åsane, er det ingen tvil om at staten må bla opp mer penger. Til neste år øker bompengene, men det bidrar bare til å få Bybanen til Flesland. Jeg håper den nye samferdselsministeren forstår alvoret, og at staten må bevilge mer penger hvis vi skal starte bygging av Bybane til Åsane i 2016.

Slik blir fremdriften for valget av bybanetraseen til Åsane:

  • Våren 2012: Behandle planprogram
  • Høsten 2012: Sile ut traseer og bestemme hvilke som skal jobbes videre med i reguleringsplan.
  • Våren 2013: Politisk behandling av trasevalg.
  • Januar 2014: 1. gangs behandling av reguleringsplan. Planen ut på offentlig høring.
  • Juni 2014: Reguleringsplan vedtas av bystyret.
  • 2014/15: Prosjektering av Bybanen
  • 2016: Byggestart for Bybanen til Åsane Venstres Alf Helge Greaker mener alternativene bør inneholde færrest mulig krappe svinger.

— Det overordnede målet er et raskt transportsystem, så om tunnelløsninger må til i stedet for en bane i dagen, så må vi gjøre det. Bybanen er allikevel bare en delløsning hvis målet er reduserte utslipp og bilisme. Gode passasjertall hjelper lite hvis privatbilismen øker tilsvarende, sier han.