Bjarte Bjørkum mener godt gjemt humor har best effekt. Derfor setter han tøysete liksom-annonser inn i avisene, mellom bruktbiler og hundevalper til salgs.

Midt mellom Mazda og Opel, sammen med «meget pene» og «utrolig velholdte» Mercedeser til salgs, finner vi plutselig følgende annonse i Bergens Tidende: «Møjkets hejje. De tjoj De kan imponeje Møjkets hejje ved å kjøje jundt i en pent bjukt ... Mejcedes?»

— Møjkets hejje?

— Dette er humor som tar veldig liten plass. Som skal være vanskelig. Om man oppdager humor som er godt gjemt, blir effekten større, sier mannen bak annonsene, Bjarte Bjørkum.

Som ved siden av å ha ansvaret for et fotografiverksted ved Kunstskolen i Bergen, jobber som billedkunstner, skriver barnebøker, oversetter, og har spredte oppdrag som fotograf.

Han er altså kunstneren som har diktet opp en ond Mørkets herre med talefeil. Som dukker opp der du minst venter det.

Hvis du først skal være ond, bør du være det helt ned til oppvaskkosten. Bjarte Bjørkum

Du har kanskje sett de absurde annonsene på trykk i BT, BA, Aftenposten eller Glåmdalen. Mest sannsynlig har du nok ikke det. Men du kan ha sittet og sett etter en passende bruktbil, og så plutselig: «What?»

— Når man leser aviser er det ofte i en sosial setting, så når man oppdager noe sånt er det lett å dele det med andre, sier Bjørkum, som ikke vil noe annet med dette enn å overraske og være morsom.

- Hvem er denne Møjkets hejje?

— En paranoid parodi på Fyrst Voldemort (ond trollmann fra bøkene om Harry Potter), som har vokst frem i et familiemiljø der folk snakker mer eller mindre rent og ironi står høyt i kurs, forteller kunstneren.

Som selv synes det er morsomt å ta ut ondskap i det han kaller hverdagslige former. Som han sier det:

— Hvis du først skal være ond, bør du være det helt ned til oppvaskkosten.

Videreføring av graffiti

Han har akkurat begynt. Den første annonsen sto på trykk i BT torsdag 22. september. Han fikk samme annonsen på trykk fem dager på rad, så sa annonseselgerne nei.

— Stavanger Aftenblad nektet også å sette annonsene på trykk. Nordlys ville ikke ta den inn fordi de mente den var intetsigende, men etter å ha forklart dem nærmere hva jeg driver med fikk jeg en gratis, forteller Bjørkum.

Han rapporterer om et ujevnt prisnivå. Noen skal ha 25 kroner for miniannonsene, andre 160.

— Bilannonsen i Aftenposten kostet 400 kroner, men den var jeg veldig fornøyd med. Når Aftenposten tar det inn, så må det sitte noen med humor der.

Alt tyder på at Hardanger Folkeblad har refusert en «anti-kontaktannonse» han sendte inn for to uker siden, men kunstneren gleder seg over at både BA og Glåmdalen har funnet plass blant sine rubrikkannonser.

— Jeg prøver jo å spre dem over hele landet, sier Bjørkum, som forsikrer at han har mange hundre på lager.

Møjkets hejje har levd på Facebook og Twitter et par år allerede, det er først nå i høst han har tatt steget ut på papiravismarkedet.

— De fleste vet jo ikke hvem jeg er, og det er dem jeg skriver for.

- Står dette i noen tradisjon, tenker du?

— Det er en slags graffitividereføring. Som minner om den barnslige leken med å forandre på trafikkskilter slik at det står grove ting, mener Bjørkum.

MØJKETS HEJJE: Kunstneren Bjarte Bjørkum har skapt en ond, paranoid figur med talefeil som dukker opp mellom rubrikkannonsene i avisene. Målet hans er å forbause og begeistre.
MARTE GJØRDE
BLANDET MOTTAKELSE: Bjarte Bjørkum slår til «meget pene» og «utrolig velholdte» Mercedeser til salgs. Noen aviser nekter, andre sier ja. Han fikk samme annonsen på trykk i BT fem dager på rad, så sa annonseselgerne nei.