Hver morgen har Hanne Ringen Viten to valg. Enten står hun opp i otta og kommer seg ut dørene i syvtiden, eller så sover hun en time ekstra og venter til klokken bikker åtte.

— Drar jeg et sted imellom der, havner jeg i halv åtte-klemmen, sier Viten, som hver dag pendler mellom hjemmet på Damsgård og jobben på Kokstad.

Hun har bare jobbet der siden august, men har raskt lært seg triksene for å unngå mest mulig kø. Derfor velger hun også alltid ruten gjennom Fyllingsdalen heller enn Fjøsangerveien.

FU3D5230.jpg
Ørjan Deisz

— Der er det i alle fall bevegelse hele tiden, det er så frustrerende å stå i stampe, sier Viten, og ler før hun innrømmer:- Personlig er jeg ganske dårlig til å gire, og det virker som om jeg alltid blir stående i oppoverbakke.

5000 biler i timen

Hver ukedag er det kø på hovedinnfartsårene i Bergen, og mer enn 250 ganger i fjor sto trafikken bom stille.

Statens vegvesen har ikke gjennomsnittstall for bare hverdager, men anslår hverdager i september til å være mest representative.

17. september i fjor kjørte på det meste nesten 5000 biler over Danmarks plass i timen. Det er med på å gjøre E39 til en av de mest trafikkerte og mest problematiske veistrekningene i Bergen.

Vegtrafikksentralen anslår at det er aller verst mellom 07.30 og 08.30 om morgenen, og mellom 15.30 og 16.30 i ettermiddagsrushet. Kjører man imidlertid litt tidligere eller litt senere, har man langt færre medtrafikanter.

Mellom klokken seks og syv om morgenen, er du en av 3000 bilister som passerer Danmarks plass. I timen etter er de 1300 flere.

Det samme gjelder for ettermiddagen. Det passerer 1000 flere biler over Danmarks plass mellom 15.00 og 16.00 enn i timen før.

Lengre rushtid

Nøyaktig når det blir kø, er svært vanskelig å slå fast. Bare små detaljer kan få store utfall.

— Men det når et punkt der veiene ikke klarer å ta unna mer trafikk, sier senioringeniør Trond Karlsen i Statens vegvesen.

Han peker på at mens rushstatistikker fra noen tiår tilbake hadde spisse topper, er toppunktene nå flatere.

— Det vil si at vi klarer ikke få flere biler gjennom, så rushet sprer seg utover, sier Karlsen.

Erik Johannessen, også han senioringeniør i Statens vegvesen, jobber med langsiktig trafikkutvikling i Bergen. Han påpeker at med fremtidens befolkningsvekst vil denne utviklingen bare fortsette.

— Det er allerede mange flere som reiser hjemmefra før klokken syv i dag enn for et par år siden. Og fortsetter folk å oppføre seg slik de gjør nå, vil køene bare øke, sier han.

Det fører til problemer på flere flaskehalssteder. På Sotrabrua kan maksimalt 1400 biler passere i hver retning i timen. Da blir det kø.

— Slår man sammen alle bilene i rushtrafikken blir det langt flere. Og hadde det ikke vært kø, ville enda flere biler kommet til.

Frustrerende hverdag

Viten er klar over at ruten hennes gjennom Fyllingsdalen neppe vil være køfri for alltid.

— Jo mer det blir bygget ut på veinettet, jo flere biler kommer til, påpeker hun.

Hun har derfor også blitt svært opptatt av å samkjøre så ofte hun har muligheten. De siste dagene har hun sittet på med kollega Tommy André Fonnes.

For dem er det fleksitid på jobben som gjør det mulig å unngå mye av køen. Utenom kjernetiden mellom ni og to, kan de komme og gå som de vil. Det betyr mye for dem begge.

— Det hadde vært en mye mer frustrerende hverdag om jeg måtte komme klokken åtte og gå klokken fire, sier Viten.

Nå ender det ofte med at hun sitter til klokken er nærmere fem.

— Jeg er heller her i 20 minutter ekstra og bygger meg opp mer fleksitid enn å stå i kø, sier hun.

Har du tips til å lure køfellen? Del dem med leserne under: