– Målet er at Ulriksbanen skal fremstå i ny drakt innen 1. mai 2009, så vi har ikke god tid. I tillegg er bystyrebehandlingen blitt litt forsinket. Men tirsdag skal saken opp til behandling, og vi forventer at planene går igjennom, sier Foss, og tar en slurk av kaffien.

Foran seg har han en bunke med Ulriken-tegninger fra arkitektkontoret 1:1 Arkitekter. I mars i år lovet han bergenserne at Ulriken skal fremstå i fornyet drakt innen ett år. Og det løftet har han tenkt å holde, tross forsinkelser.

Les også: — Ulriken skal bli byens Eiffeltårn

– Vi har hatt en god dialog med byggesaksavdelingen, og har luket vekk ting som ikke hadde vært mulig å gjennomføre innen fristen, sier han.

Ny vaier

– Hvis bystyret godkjenner planene, bestiller vi en ny bærevaier med en gang. Den kan vi få etter fire måneder. Først da vil vi kunne komme skikkelig i gang. Arbeidsmannskaper og materialer må jo fraktes opp på en måte.

I korte trekk skal dette skje på Ulriken:

Restauranten :

  • Alle vinduer skal byttes ut.
  • Ny fasade i håndmurt tørrstein.
  • Det skal bygges terrasse med uteservering i front. Foldedører i glass skal lede ut til terrassen.
  • Det skal komme glassrekkverk rundt hele arealet, inkludert terrassen.
  • Ved siden av inngangspartiet skal det bygges kiosk.
  • Bakveggen skal tekkes med sink.
  • Restauranten skal totalrenoveres innvendig, men detaljene er ennå ikke klare.
  • Bygget skal males i lyse gråtoner.

Platting og øvre stasjon :

  • Plattingen skal glasses inn, og det skal komme automatiske foldedører mellom stasjonsbygningen plattingen.
  • Rekkverket skal skiftes ut med et rekkverk i glass.
  • Baksiden av stasjonen skal også tekkes med sink.
  • Det skal komme rullestolheis i stasjonsbygget.
  • Bygget skal males i lyse gråtoner.

Nedre stasjon :

  • Bygningen skal beholdes, men alt i glass skal skiftes
  • Det vil komme nye dører og vinduer, og bygget skal males i lyse gråtoner.
  • Taket skal skiftes, og skal tekkes i sink.
  • Det skal bygges rullestolrampe.
  • Noe av maskineriet skal males i sort.

Banen :

  • En bærevaier skal skiftes.
  • Det skal utføres vedlikeholdsarbeid på master og annet.
  • Styringssystemet blir mer automatisert.

Enkle måltider

– Vi beholder i stor grad det arkitektoniske uttrykket fra 1962, men gjør alle byggene mer moderne, sier investoren.

Han ønsker at arealet mellom øvre stasjon og restauranten fortsatt skal være fritt tilgjengelig for publikum. Alternativet var å gjerde inn hele området og ha servering der.

– I stedet har vi valgt å kun ha en terrasse med uteservering. Jeg vil at turgåere fortsatt skal kunne komme innom og kjøpe en sjokolade uten å føle seg utilpass, sier Foss.

I restauranten ønsker Foss å servere enkle måltider av gode råvarer.

– Bergen mangler spisesteder som bruker kvalitetsråvarer fra Vestlandet. Jeg kan ikke si så mye mer om menyen ennå, annet enn at et par flinke mennesker jobber med det, sier han.

Menyen vil ifølge Foss ikke være klar før like før åpningen.

15-20 millioner

Foss regner med å bruke mellom 15 og 20 millioner kroner på opprustningen.

– Det kommer nok i hvert fall til å koste 15 millioner. Vi har ikke fått avklart alle kostnader på den tekniske siden ennå, så prislappen kan komme opp i 20 millioner, sier han.

Målet er at Ulriken skal være for alle.

– Vi ønsker å ha en bredest mulig målgruppe, og ønsker å tiltrekke oss både turgåere, turister, bergensere og andre. Derfor har vi inkludert mange brukergrupper i planleggingen, sier Foss.

Hva synes du om planene? Si din mening her.

NYE ULRIKEN? Slik kan restauranten og øvre stasjon bli seende ut, med blant annet ny fasade i håndmurt tørrstein og glassrekkverk rundt hele arealet. SKISSE: 1:1 ARKITEKTER
SINK: Arkitektene foreslår at bakveggen på restaurantbygget og taket på stasjonsbygget blir tekket med sink. I tillegg skal det blant annet bygges en rampe fra restauranten til stasjonsbygget. SKISSE: 1:1 ARKITEKTER
FORNØYD INVESTOR: Det vil koste Christian Foss mellom 15 og 20 millioner kroner å ruste opp Ulriken. Han håper at Ulriken skal bli Bergens svar på Eiffeltårnet. ARKIVFOTO: TOR HØVIK