Terje Johan Skjelbred understreker at dette ikke planer, men en visjon for hvordan denne delen av byen kan bli.

— Jeg tenker å føre turistene gjennom Bergenhus, flytte Fantoft stavkirke til nordenden av festningsområdet og gjenreise Apostelkirkene lenger sør på området, forteller Skjelbred.

Trenger politisk velvilje

Skjelbred slår fast at denne visjonen står og faller på bergenspolitikernes velvilje og mot. Investeringene er ifølge Skjelbred ikke noe problem.

Med i planene er tunnel fra Skuteviken under Sverresborg med rundkjøring i fjellet og videre under Vågen til Nordnes med forbindelse til Klostergarasjen og ringvei Vest, og med tiden til ringvei Sør og Øst.

Han vil også ha tunnel til parkering under Korskirkealmenningene og Festplassen.

Denne traseen er kjent av kommunen, men da med inngang i Dreggen.

— Og dette tror du går i en by full av motstandere mot alt?

— Ja, dersom politikerne vil.

— Hvor vil de plassere fiskeriindustrien på dagens Bontelabo?

Botelabo til Askøy

— Hvorfor ikke på Horsøy. Der finnes allerede kaier og bygninger etter det nedlagte sildoljeanlegget, sier Skjelbred.

Hilleren er et annet alternativ.

— Har du diskutert dette med Rieber Eiendom?

— Nei, men de kommer helt sikkert til å juble. De får store kontorarealer og kan tjene gode penger.

Skjelbred vil samle rederier og andre sjørelaterte kontorer, miljø og reiselivssenter, kommunale kontorer, kongresshotell, miljø- og markedssenter og et senter for Bergen og Vestlandets kultur- og historie i de to vakre glassbyggene, formet som seil.

Han mener prosjektet hans kan bli en gullgruve for eierne og for Bergen og Vestlandet.

Cruiseskipshavn

— Vi får landemerker i glass som speiler byens fremtid og stolte historie. Mot nord får vi pirer og kaier som kan ta 10-12 cruiseskip samtidig. Og Bergenhus med sin stolte historie mot sør.

— Og hva oppnås gjennom visjonen din?

— Ved å pøse inn penger inn i området Koengen/Bergenhus, kan vi anlegge et amfi til glede for rocke- og operafantaster. Hele byens befolkning er sikkert enige om at slik det ser ut i dag på dette sentrale og viktige området for Bergen, vil vi ikke ha det.

— Visjonen er kort og godt et kinderegg.

  • Økte turistskipsanløp og dermed flere turister, økte inntekter til Koengen/Bergenhus.
  • Flere arbeidsplasser i moderne kontorer i sentrum, ved nytt tunnelanlegg. Stor tilgjengelighet.
  • Mindre sentrumstrafikk og en tilnærmet bilfri by.