E 134 Haukelivegen er samfunnsøkonomisk lønnsom å bygge, hevder en ny rapport fra Multiconsult-firmaet Analyse og Strategi.

Rapporten er bestilt av interesseselskapet Haukelivegen AS, som eies av kommuner og bedrifter langs eller i tilknytning til veien.

Artikkelen fortsetter under grafikken

BINDER SAMMEN: Tilhengerne av Haukelivegen peker på at veien vil bidra til å binde sammen folkerike områder med mye næringsliv. Hordalandsdiagonalen er her avmerket med 2a og 2b.
FRA RAPPORTEN

Den viser også at en ny vei over Haukeli, det vil si fra Seljestad til Vågsli i Telemark, vil bli klart mest lønnsom dersom det også bygges en tilførselsvei fra bergensområdet — den såkalte Hordalandsdiagonalen.

Håper på Jondalsbro

— For oss i Hordaland er det en viktig vei, som henger sammen med at regjeringen valgte kryssing av Bjørnafjorden som trasé for fremtidens E39. Det må vi nå forholde oss til, og da må vi se hvordan E 134 og de indre delene av fylket kan knytte oss til E 39, sier Atle Kvåle (Ap), som sitter i styret i Haukelivegen AS som representant for Hordaland fylke.

Styret ser for seg Hordalandsdiagonalen som en arm fra Seljestad, til Odda og gjennom de to nye tunnelene Folgefonn— og Jondalstunnelen. Deretter vil den krysse Hardangerfjorden fra Jondal.- I første omgang må vi nok belage oss på fergekryssing. Men vi må kunne håpe på en bro også der en gang i fremtiden, sier Kvåle.

Uansett trenger man ny vei over Fusa og en kryssing over til Os. Et alternativ kunne vært å fære veien til Samnanger og Arna, men det ønsker ikke styret.

— Styret mener at Bergen siger sørover mot Os, og at det er best å komme seg inn til Bergen den veien. Da dekker man områder som Kokstad, Sandsli og Flesland. Det er også kortest i forhold til rett linje, sier Kvåle.

Slår E 16

En fullt utbygd Hordalandsdiagonal vil gjøre det mulig å kjøre fra Bergen til Odda en time og 15 minutter raskere enn i dag.

En slik vei vil også kunne medføre at Haukeli blir den raskeste veien mellom Bergen og Oslo, med en estimert kjøretid på seks timer og 23 minutter. I dag er E 16 over Filefjell og Rv7 Hardangervidda de raskeste alternativene, med seks timer og 53 minutter som estimert reisetid.

UNDER FJELLET: Slik ser Statens vegvesen for seg den nye veien over Haukeli.
STATENS VEGVESEN

For tunge kjøretøy vil derimot tidsbesparelsen være enda større, fordi stigningene er lavere over Haukeli. Rapporten mener at et vogntog vil spare 88 minutter på å velge en fullt utbygd E 134 fremfor E 16. Derfor mener konsulentene at Hordalandsdiagonalen vil bidra til å få full effekt av investeringene på Haukeli.«Vi tror at i et scenario der Haukelivegen bygges ut mellom Seljestad og Vågsli, og det bygges ut en Hordalandsdiagonal, så vil store deler av trafikkvolumene mellom Bergen og Oslo gå over E134, gitt situasjonen slik den er i Null-alternativet for de øvrige fjellovergangene. Dette igjen vil påvirke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten av å bygge ut strekningen mellom Seljestad og Vågsli, ettersom en betydelig større mengde gods— og personbilvolumer får nytte av oppgraderingen», skriver konsulentene i rapporten.

Er i det blå

Mens det er flere konkrete innkortingsprosjekter under planlegging på Telemark-siden av fjellet, og sterke pressgrupper jobber for ny vei fra Seljestad og over fjellet, er hordalandsdelen av planene langt unna konkretisering.

Selv Kvåle medgir at det neppe er realistisk med bro fra Jondal til Strandebarm-siden av fjorden med det første.

— Det vil ligge langt frem i tid, og blir kanskje ikke i min tid. Men får vi fullgode veier mellom fergekrysningene, så er vi godt hjulpet.Jeg er tilhenger av å være edruelig i samferdselspolitikken. Det viktigste på kort sikt er få gul stripe-standard på den eksisterende veien gjennom Fusa og Os - Hatvik. Da vil vi ha et godt alternativ når E 16 er stengt, sier han.

Går imot dueller

Samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen (Frp) har sagt at regjeringen ønsker å velge én hovedtrasé mellom øst og vest, som det skal satset på. Det mener Ap-politiker Kvåle er meningsløst.

— Vi ønsker ikke å lage dueller mellom de ulike traseene. Vi som vestlendinger skal ikke akseptere det, for vi er en stor region. Hvilken trasé som er best, avhenger av hvor man kommer fra på vestlandet og hvor man skal på Østlandet. Det vi sier er at sør for Hardangervidda er E 134 den beste traseen.

- Men er ikke faren da at man klatter på alle traseer, uten å få én fullgod vei?

— Hvorfor skal vestlendingene akseptere bare én hovedvei, når ikke østlendingene gjør det? Vi bør ha minst to fullgode hovedveier mellom vest og øst. Haukelivegen kan bli en av dem.

Hvilken vei foretrekker du? Diskuter under: