Kartet over viser prioriterte vegstrekninger for UP-kontroller i Hordaland, Sogn og Fjordane, Sunnhordland og Haugalandet.

Utrykningspolitiet jobber spesielt med tre prioriterte områder:

  • Fart
  • Rus
  • Verneutstyr (sikkerhetsbelte og hjelm)– Vi skal få ned antall skadede og drepte på veien, og da er det tre ting som gjelder. Hvis du holder fartsgrensen, bruker bilbelte og er edru når du kjører vil det gå deg vel, sier Loen Nordanger, leder for UP i Hordaland, Sogn og Fjordane, Sunnhordland og Haugalandet.

Han mener det er viktig at politiet er synlige og aktive i trafikken for at bilistene skal tenke over hvordan de kjører.

– Det er ikke bare de som blir tatt som får noe å tenke på. Det viser seg at folk demper farten, sjekker beltet og legger fra seg mobiltelefonen når de ser at politiet er tilstedet.

Slik tar de deg

Bruk av bilbelte har høy prioritet hos ut. Dette blir kontrollert av tjenestemenn som stiller seg opp langs veien og ser inn frontruten. Samtidig kontrollerer de bruk av håndholdt mobiltelefon.

SKJULT: Politibetjent i UP, John Blom-Andersen er nesten usynlig fra veien når kan kontrollerer om bilistene har sikkerhetsbelte og om de bruker håndholdt mobil. 10 personer manglet belte og 11 holdt mobilen i hånden i denne kontrollen. FOTO: RUNE STØLÅS

Politiet måler en bils hastighet med laser eller med en gjennomsnittsfartsmåler. Laseren sender ut en usynlig lysstråle og måler hastigheten i løpet av et brøkdels sekund. Den kan bemannens av én person som også vinker bilen inn til siden og skriver ut forelegg. Hvis flere politibetjenter er til stede varsles fartsovertredelsene over politisambandet, og bilene vinkes inn et annet sted på veistrekningen.

Gjennomsnittsfartsmåling kan gjøres på to måter, langs veien eller fra bil/MC.

– Når vi står langs veien måler vi først opp en strekning mellom to punkter og taster inn avstanden på instrumentet vårt. Så måler vi hvor lang tid en bil bruker fra det ene punktet til det andre og får ut gjennomsnittshastigheten, forklarer Nordanger.

Måler i fart

UP på Vestlandet har til sammen 18 kjøretøy som alle har installert gjennomsnittsfartsmåler.

– Den bilen kaster en fin skygge som gjør det lett å se når den passerer et punkt på veien, sier Nordanger.

Han har skrudd på gjennomsnittsfartsmåleren i bilen sin og følger etter en bil på motorveien i Åsane. Han starter tidtakeren idet bilen foran passerer en fordypning i asfalten. Når politibilen passerer det samme merket starter han avstandsmåleren.

KONTROLLERER: Loen Nordanger starter instrumentet som skal måle gjennomsnittsfarten på bilen foran. FOTO: RUNE STØLÅS

– Nå gjør det ingen ting om jeg mister han ut av syne, så lenge jeg får hentet han inn igjen og stoppet tiden på et annet punkt.

INGEN BOT: Sakte fart inn mot en rundkjøring trakk ned gjennomsnittshastigheten på bilen som her ble målt til 65 km/t på motorveien i Åsane. FOTO: RUNE STØLÅS

Tettest i Hordaland

Politibetjentene i UP har ikke egne kontorer, men begynner dagen med å sette seg i bilen. Stort sett jobber de i området de er bosatt i. For tiden bor det bare 2 betjenter i Sogn og Fjordane, mens 22 bor i Hordaland og 6 bor i Sunnhordland og Haugalandet.

– Vi er veldig mobile og flytter på oss når det trengs. Vi er ofte på plass på festivaler og inn— og utfartsårer i feriene, sier Nordanger.

– Dere står ofte på de samme stedene når dere har kontroller. Har dere litt dårlig fantasi?

– Det er viktig for oss at vi ikke skaper farlige situasjoner når vi vinker biler inn til siden, og da er det begrenset hvor mange steder vi kan stå. Men vi er i dialog med Vegvesenet og ønsker at de lager til flere lommer når det bygges nye veier.

I Hordaland prioriterer UP 11 veistrekninger. Se hvilke i kartet over.

Våte og kalde

UP er kanskje den politienheten som er mest ute i vær og vind. En enkelt kontroll kan vare i opptil 6 timer.

– Vi som jobber langs kysten er ekstra utsatt. Vi har byttet ut støvlene i uniformen med Gore-Tex-sko, og nå har vi også bestilt Gore-Tex-bukser og –jakker. Når politifolk søker seg til UP er jeg overbevist om at det henger sammen med de positive reaksjonene vi får. I sentrum havner politifolk i slåsskamp hver dag, men de aller fleste bilister ser positivt på at vi er til stede på veien. Her møter vi politiets heiagjeng, sier UP-sjefen.

Misliker Facebook-lister

På internett florerer lister som skal avsløre sivile politibiler i form av tekstfiler, innlegg i diskusjonsforum og bildeserier på nettsamfunnet Facebook.

Leder for Utrykningspolitiet i Sør-Trøndelag, Bjørn Wold ser positivt på disse listene.

– Om det ligger ute bilder de mener er noen av våre biler, så har det i all hovedsak en forebyggende effekt på fartssynderne. Derfor bekymrer disse gruppene oss ikke, sier han til Adressa.no.

Hans kollega på Vestlandet deler ikke begeistringen.

– De sivile bilene blir først og fremst brukt i forbindelse med grove fartsovertredelser og dette arbeidet kan redde livet til flere unge sjåfører. Jeg kan ikke se positivt på at noe prøver å sabotere det.

Nordanger innser likevel at slike facebookgrupper og lister ikke lar seg stoppe.

– Jeg hadde vært veldig fornøyd om vi virkelig hadde disponert alle bilene folk hevder at vi har, kommenterer han.

HUMØRFYLT YRKE: UP-sjef Leon Nordanger mener de aller fleste bilister setter pris på å se politiet på veiene. FOTO: RUNE STØLÅS
Rune Stølås

Lokale politistasjoner og lensmannskontor har også egne kontroller som ikke følger UPs prioriteringer. Da velges ofte mindre veier.