14 prosent av 520 norske arbeidstakere har problemer med å starte på arbeid igjen etter ferien, skriver Dagbladet, og bare halvparten av nordmenn føler seg uthvilt når de er tilbake på jobb.

Omstillingen fra feriemodus til jobbrutiner kan være hard og brutal, og særlig hvis du helst ville hatt en uke til på en strand i Syden eller på hytten i fjellet.

— For folk flest er det ikke et stort problem å begynne på jobb igjen, men for folk som ønsker at ferien skulle være lenger, kan det ta litt tid å komme i gang, sier Asbjørn Grimsmo, seniorforsker ved Arbeidsforskningsinstituttet.

— For mange er det kanskje ikke det å begynne på jobb igjen, men selve omstillingen som er bøygen, og noen foretrekker å hoppe ut i det, mens andre liker å ta det rolig inn i omstillingen.

Ingen oppskrift

Han sier det er vanskelig å gi generelle råd og tips, ettersom det er så mange ulike arbeidsdager, og at personer er forskjellige.

— Det varierer jo også hvor lenge du har vært på ferie og borte fra arbeidsplassen. Det finnes ingen oppskrift.

Grimsmo tror at det er lettere å komme i gang igjen for de som har godt strukturerte arbeidsdager.

— De har konkrete arbeidsoppgaver, og da kan det være enklere å komme i jobbmodus. Men det er veldig individuelt, påpeker han.

Koble ut jobben

Mange føler kanskje at de til tross for lang ferie, ikke har fått «ladet batteriene».

Ifølge Grimsmo er det gjerne de som har de mest stressende jobbene, som også stresser mest i ferien. Det er ofte de som også har størst behov for ferie, rent helsemessig.

— De trenger restitusjon, men de har vanskeligst for å koble av i ferien, og føler seg ikke uthvilt når de kommer tilbake. De er online og tilgjengelig på mobil, og da blir det vanskelig å ikke stå i kontakt med jobben.

— De må gjerne over en ekstra terskel for å komme inn i jobbmodus.

Noen opplever også å bli stresset fordi de er borte fra jobben.

— Arbeidshverdagen virker strukturerende. Du står opp til samme tid, spiser frokost til samme tid og er på jobb til faste tider. Slik er det ikke om sommeren. Det å miste denne strukturen i hverdagen kan bli en utfordring for mange.

Få tilbake døgnrytmen

Det kan være lurt å ta noen dager hjemme mot slutten av ferien for å få tilbake den normale døgnrytmen og begynne forberedelsene til jobbstart.

— Det vi ser er at folk endrer på døgnrytmen når de har ferie. De endrer på spisevanene sine, og de har kanskje et høyere alkoholforbruk i ferien, og sånne ting kan det være lurt å tenke over før man skal omstille seg til å begynne på jobb igjen, sier Grimsmo.

— En må regne med en slags omstillingstid. Du er i feriemodus og går over i jobbmodus, det betyr endring av rutiner og struktur i dagen.

Gjør endringer på jobben

Dersom det er noe i jobben som gjør at du ikke er motivert til å ta fatt på jobben, kan tiden etter ferien brukes til å ordne opp i det.

— Da kan man tenke gjennom hva man liker med jobben eller ikke liker med jobber, hvordan du jobber, sier Grimsmo.

Ofte er det bare små endringer som skal til for å gjøre jobbhverdagen bedre.

— Man kan for eksempel ta opp ting som plager deg med kolleger eller overordnede forhold på arbeidsplassen. Det kan være en høy mur å klatre, men er viktig.

Legg inn feriedager

Hvis du kan bestemme selv, kan det være lurt å komme tilbake på jobb en onsdag. Da vet du at det ikke er så lenge til helg, og det betyr at du ikke kan begynne på altfor store oppgaver. På mandag har du kommet inn i arbeidsrytmen igjen.

Det kan også være en idé å organiser ferien slik at du kan ta noen langhelger fri de første ukene etter at du har startet i jobb igjen. Det vil gi en mykere overgang til arbeidet.

Du kan gjerne rydde litt i innboksen og skaffe deg oversikten. Begynner du arbeidsuken med hundrevis av uleste e-poster kan det fort bre seg en følelse av håpløshet, og du innstiller deg på hva du skal gjøre når du er tilbake.

Er du motivert for jobbstart? Eller hvordan har din første tid etter ferien på jobben vært? Si din mening her: