– Det er bare teit å stille seg opp på Ole Bulls plass klokken 3 en lørdagsnatt. Selv kjører jeg aldri inn og plukker opp passasjerer der lenger, sier drosjesjåfør Helge Hansen.

Julebordsesongen er i gang, og med den vokser drosjekøene til uante lengder. I år frykter drosjenæringen at det blir verre enn noensinne – i hvert fall hvis du stiller deg opp på Ole Bulls plass eller i Torggaten.

Stadig færre sjåfører gidder å ta den kronglete turen rundt veisperringer for å komme seg inn til holdeplassene midt i sentrum. I stedet råder de folk til å gå til Festplassen eller Bryggen, eventuelt bestille fra stedet man er på.

Fem minutt ekstra

– Vi har regnet ut at hver sjåfør bruker opptil fem minutter ekstra på å krongle seg gjennom sentrumsgatene inn til Ole Bulls plass. Da går kapasiteten vår ned, sier administrerende direktør Jan Valeur i Bergen Taxi.

Han sier selskapet nå vil fokusere mer på holdeplassene på Bryggen og Festplassen, der det er lettere tilgang for bilene.

– De som skal nordover gjør lurt å gå til Bryggen, mens de som skal vestover bør bruke Festplassen, bekrefter driftssjef Jan Tennfjord i konkurrenten Norgestaxi.

Også sjåførene som BT snakket med i går kveld råder folk å ta beina fatt når de strømmer ut fra julebord eller utesteder.

– Det er en spesiell situasjon nå med gravearbeidene. Jeg vil råde folk å gå til Bryggen eller å ha god tålmodighet, sier Erlend Midlang, Norgestaxi-sjåfør.

Helge Hansen fra Bergen Taxi har et annet godt råd:

– Hvis de er lure, drar de hjem litt før stengetid, før køene blir virkelig lange. Det hoper seg veldig opp mellom tre og fire. Hvis man kan vente til halv fem er det mye roligere igjen, sier Hansen.

677 drosjer i helgene

En vanlig natt til lørdag er det opptil 677 drosjer i sving i Bergen kommune, fordelt slik:

  • Bergen Taxi: opp mot 400
  • Norgestaxi: 140-150
  • Taxi 1: 27

Likevel er det altså lang ventetid midt på natten. Robert Aasmul, daglig leder i lillebror, Taxi 1, er oppgitt over at selskapet to ganger har fått avslag på å utvide antall konsesjoner.

– Vi har venteliste over sjåfører som ønsker å kjøre i helgene. Det kunne avhjulpet presset og gitt mer konkurranse, sier han.

Bestillinger kommer først

Selskapene er ikke enige om hva som skal ha førsteprioritet, passasjerene som står og fryser på holdeplassene, eller dem som ringer og bestiller fra en adresse.

– Vi prioriterer de som ringer. Kunder som velger oss må få førsteprioritet, sier Valeur i Bergen Taxi.

Han mener det er bedre at folk holder seg innendørs og blir hentet, i stedet for at de reker rundt i sentrum. At det er økonomiske årsaker til prioriteringen, benekter han.

Norgestaxi har en annen mening:

– Vi må ta samfunnsansvar. Politiet ber oss hjelpe til med å tømme sentrum for folk, og da prioriterer vi det i timene mellom klokken 03.00 og 05.00 i helgene, sier Jan Tennfjord.

Han er opptatt av at passasjerene som venter skal få bedre forhold, ikke minst at det blir satt opp venteskur på holdeplassene. Byrådet vil i løpet av vinteren legge frem en plan for hvor holdeplassene skal være i sentrum.

Amundsen, Paul S.