Arbeidet med å sikre den 11 kilometer lange tunnelen, pågår dag og natt. Tunnelveggene blir malt hvite, slik at lysforholdene blir bedre for bilistene.

Veggene må også sikres med sprutbetong fra brannstedet og 150 meter i retning Gudvangen.

MALES: Her jobbes det med å male tunnelveggene hvite.
ØRJAN DEISZ

— Det er mye sprekker og løst fjell, og mye stein som har falt ned. Vi sikrer med bolter og ved å sprute på betong. I tillegg skal det legges 12 kilometer med kabler, sier regionvegsjef Helge Eidsnes.

Torsdag åpner tunnelen for kolonnekjøring for tyngre kjøretøy og tomme busser. Først i uke 36 er det ventet at den vil åpne for normal trafikk.

— Tunnelen blir tilbakeført til den standarden den hadde, pluss litt ekstra, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Nødsambandet skal oppgraderes, og viftene testes for å sikre at de virker bedre enn under brannen for to uker siden. Da kom ikke ventilasjonsanlegget opp i full effekt.

Vegdirektøren avviser at arbeidet kunne vært gjort raskere.

— Vi jobber dag og natt. Vi må tenke på sikkerheten til de ansatte, og har også arbeidstidsbestemmelser å ta hensyn til. Vi setter all innsats inn på å få åpnet en tunnel som blir trygg og sikker å kjøre i, sier Gustavsen.

ULYKKESBILEN: Vogntoget som tok fyr i Gudvangatunnelen er fullstendig utbrent.
ØRJAN DEISZ