— Æsj, har Bergen fått dette problemet nå, utbryter Bjørn Rydmark i Oslo Sporveier, når han får høre om hærverket på Fløibanen i helgen. Det vekker minner om mange tilsvarende budskap han har fått som informasjonssjef for Oslos t-baner, trikker og busser.

Nå har imidlertid trenden snudd. Rydmark er overbevist om at det skyldes en bevisst kampanje fra hans bedrift, kommunen og politiet.

— År 2000 var virkelig ille. Vi bestemte oss for at tagging er noe vi ikke ville ha på vår eiendom. I fjor opplevde vi en nedgang på rapporterte tilfeller på 50 prosent, sier informasjonssjefen.

Stikkordene for Oslo Sporveiers satsing er nulltoleranse og effektiv fjerning. Samtlige tilfeller av tagging og graffiti ble anmeldt til politiet. På den måten fikk vandalene erstatningsansvar for hver gang de hadde signert en t-banevogn eller stasjon, når de en gang ble tatt på fersken av politiet, eventuelt innbrakt for andre forhold. Flere taggere er dømt til å betale erstatning i 100.000-kronersklassen.

— Viktigst er det likevel å fjerne taggingen raskt. Disse guttene vil jo vise frem verket sitt. Derfor tar vi taggede t-banevogner ut av drift, og fjerner ellers all maling innen 24 timer. Det koster oss 15 millioner kroner i året, men har gitt resultater, forteller Rydmark.

Oslo kommune har kopiert Sporveiens strategi, og samtlige politistasjoner rapporterer nå om nedgang i taggingen. Rydmark råder Bergen til å ta problemet på alvor fra starten.

— Snillisme virker ikke. Vi opplevde at taggere væpnet seg mot vaktene våre. Det var en tøff kamp som det ser ut til at vi vant.