LES OGSÅ: Katastrofen er et faktum

– Vi er nå framme på CCB-basen på Ågotnes utenfor Bergen. Vi har forsøkt å dra skipet så langt opp på land som mulig. Nå skal vi prøve å tømme tanken for olje. Forhåpentligvis går det greit. Da kan vi beregne hvor mye olje som har lekket ut, sier vaktleder Svein Kjellsen i Kystverket til NTB.

I 21-tiden ble mannskapet på 25 evakuert fra det synkende skipet, og to timer senere brakk det 180 meter lange skipet i to.

Senere på natten sank akterenden med styrehuset og maskinrommet, mens slepebåten «Belos» begynte arbeidet med å taue forskipet i le for uværet.

Slept i ti timer

Slepebåt fikk i natt festet sleper på forskipet, og slepet følges av flere andre slepefartøy og KV Ålesund.

— Vi har slept i ti timer. Det er ikke meldt om store olje-lekkasjer, sier prosjekt-koordinator Erling Skogen ved CCb til bt.no.

Skipet er nå slept til Kystbasen i Ågotnes hvor det skal grunnsettes midlertidig.

— I første omgang er man avhengig av et sted å sette skipet, men det er ingen løsning å ha det liggende her på lang sikt, sier administrerende direktør ved kystbasen, Kurt Andreassen.

– Risikabelt slep

Kurt Oddekalv advarte på forhånd mot slepet, siden det skulle passere et sårbart fuglereservat.

– Jeg vil ikke kritisere selve slepet, for Kystverket vet hva de gjør, men dersom det skulle gå galt, vil følgene kunne bli katastrofale, sier lederen i Miljøvernforbundet til NTB.

– Det vil være til stor hjelp å få skipet i le. Da vil man kunne legge lenser rundt vraket å tømme det for olje. Men slepet passerer Herdla som er et meget sårbart område med sandstrender og et rikt fugleliv, sier Oddekalv.

Herdla er det rikeste fugleområdet i Hordaland med over 220 registrerte fuglearter. Et område på 3,1 kvadratkilometer ble fredet i 1985, og er en del av et større naturreservat.

JAN M: LILLEBØ (mms)
LESERBILDE
LESERBILDE
MMS
MMS