Da BT fløy over området med helikopter i går, var sporene etter slepet godt synlige. Fra Ågotnes gikk en stripe av olje nordover. Bukten ved kirken på Hellesøy i Øygarden var kraftig tilgriset, og vi så også olje i vikene på Hernar.

Også på fuglereservatet Herdla er det kommet olje i land, lekket fra forskipet mens det ble slept sørover Herdlefjorden. På Fedje spør lokalbefolkningen hvorfor det var nødvendig å slepe vraket helt ned til Ågotnes, slik at større områder ble utsatt for lekkasjen.

— Det var en faglig vurdering som ble gjort av mannskapet på taubåten, i samarbeid med Kystverket. Det er ingen grunn til å tvile på den vurderingen, sier beredskapsdirektør Tor Christian Sletner i Kystverket.

Han mener det var helt riktig å slepe vraket til CCB på Ågotnes.

— Vi måtte ta vare på vraket på en skikkelig måte i forhold til sikkerhet og miljøfare. Det er CCB best egnet til, sier Sletner.

Uværet søndag førte til at lensene rundt vraket på Ågotnes klappet sammen, noe som ga nye lekkasjer.

I går ble det også klart at oljen har krysset Sognefjorden, til Gulen. BT observerte oljeflekker langs bergene, men ingen store flak. På Byrknesøy i Gulen ble det meldt om en god del olje, og en renseaksjon ble satt i gang.

Ellers er det mest synlige sporet etter fredagens havari en istykkerslått livbåt, som er slengt opp på svaberget nord på Øygarden. Like nedenfor ligger en oppblåsbar flåte og slår i brenningene.