26.000 flere overnattinger og 20 flere anløp med cruiseskip. — Vi regner med fortsatt oppgang, sier Siri Giil Rolland i Bergen Reiselivslag.

Vestlandet fungerer som en magnet på turister med høy inntekt og høy utdannelse, ifølge Innovasjon Norge.

At turistene strømmer til Vestlandet henger ikke minst sammen med at stadig flere journalister finner landsdelen interessant. 2005 kommer til å bli et toppår for Vestlandet når det gjelder utenlandsk presseomtale. Etter syv måneder er fjoråret snart passert. Bergen Reiselivslag anslår at PR-verdien av presseomtalen så langt i år ligger på rundt 150 millioner kroner. Summen vil stige betydelig i løpet av året.

— Vi har hatt det så travelt at vi så vidt har hatt tid til å oppdatere statistikken. Så langt i år har vi tatt imot 273 journalister fra 156 medier. Vi anser presseomtale for å være ekstremt god og billig markedsføring, og investerer derfor mye i det, sier markedskoordinator Helen Siverstøl i Fjord Norge AS, som markedsfører Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland i det internasjonale turistmarkedet.

Besøkstallene er lavere for Fjord Norge enn for Bergen Reiselivslag fordi mange journalister tar direkte kontakt med Bergen Reiselivslag. Enkelte journalister besøker også kun Bergen, i tillegg til at Fjord Norge bare er vertskap for journalister som kommer til Norge gjennom Innovasjon Norge.

Fra hele verden

— Journalistene kommer fra hele verden, men hovedtyngden er fra Innovasjon Norges hovedmarkeder, som er England, USA, Tyskland, Sør-Europa, Japan og Kina, sier informasjons- og markedskoordinator Siri Giil Rolland i Bergen Reiselivslag.

De fleste journalistene som kommer er frilansere, som skriver for forskjellige magasiner og aviser. En stor del av jobben til Siri Giil Rolland og Helen Siverstøl er å være vertskap for journalistene som besøker Bergen og Vestlandet.

— Er ikke dette rene smøreturer?

— Smøring og smøring. Vi kaller det tilrettelegging. Vi ordner med overnatting, bespisning, transport, relevant informasjonsmateriell og tilrettelegging av program for oppholdet, sier Giil Rolland.

— Vi får ikke journalistene hit hvis vi ikke sponser dem. En spansk frilansjournalist har for eksempel ikke råd til å reise rundt i Norge på egen regning. Men det er ikke slik at vi overøser dem med drikkevarer og gaver, sier Siverstøl.

Hun tror likevel at journalistene har integriteten i behold.

— Inntrykket er at de har balanserte meninger og forholder seg så nøytrale som mulig. Av og til skriver de også negative ting.

Giil Rolland påpeker at det også er mange journalister som skriver reisereportasjer hjemmefra.

— Vi får stadig vekk telefoner fra journalister som skriver om Bergen uten å ha vært her, noe vi kaller passiv presse. Så langt i år har vi blitt kontaktet av 56 journalister som skriver hjemmefra, sier hun.

Reisestoff populært

Giil Rolland tror den store økningen skyldes at folk reiser mer enn før.

— Reisereportasjer er kjempepopulære. Det blir flere og flere rene reisemagasiner, i tillegg til at de fleste aviser har egne reiselivsspalter.

Ifølge Siverstøl har det at Norge i fjor ble kåret til verdens beste naturbaserte reisemål av magasinet National Geographic hatt mye å si for den økte interessen. Hun trekker også frem betydningen av at Nærøyfjorden og Geirangerfjorden nå er på UNESCOs eksklusive verdensarvliste. I tillegg peker hun på at Innovasjon Norges markedsføring av Norge som reisemål har vært vellykket.

Journalistene besøker forskjellige typer attraksjoner, alt etter hvilket medium de jobber for. Men enkelte gjengangere er det.

— Nesten alle har hørt om «Norway in a nutshell». I tillegg er fjordene selvskrevne. Mange tar også Flåmsbanen, besøker Nærøyfjorden, Bergen og Ålesund. Vi ser også at stadig flere vinkler stoffet på hvilke aktivitetstilbud som finnes, samt hvordan nordmenn lever, sier Siverstøl.