Kurt Oddekalv og Norges Miljøvernforbund har laget skremselsfilm om Norge. Han er nemlig lei av «Fantasi-Norge».

— Det skader jo Norge, dette. Det er ikke noe kjekt i seg selv, men noe må vi gjøre for å få oppmerksomhet, sier Oddekalv.

Dermed har forbundet laget det de mener er en mer riktig reklamefilm om Norge, med bilder som viser hva som skjuler seg under overflaten.

— Vi har verdens flotteste land, jeg elsker landet mitt. Men nå truer oppdrettsnæringen det som er under vann. Den er vår største kilde til utslipp, sier Oddekalv.

Nå håper Oddekalv videoen blir spredt på internett både i og utenfor Norge.

Reklameprofessor Trond Blindheim har sett filmen. Han er ikke imponert.

— Får du ikke sagt ting på 140 tegn eller 30 sekunder på video, trenger du kanskje ikke å si det, sier han.

— Oddekalvs video er altfor lang. Her kunne de både kommunisert bedre og helt sikkert spart masse penger med en kortere produksjon, sier Blindheim.

-Snakker med seg selv

Blindheim mener publikum ikke vil orke å bruke tid på Miljøvernforbundets video om Norge.

— Det tar altfor lang tid å komme til selve budskapet. Her skal Norges Miljøvernforbund forsøke å stjele noen sekunder fra at menneskes liv og ender opp med ni minutter. Det går ikke. Det hadde holdt med 28 sekunder, og i all fall ikke mer enn to minutter, sier Blindheim.

Han er rektor ved Norges Markedshøyskole.

Blindheim har lang fartstid fra reklamebransjen, og tror videoen ikke når frem til dem den er ment for.

— Denne filmen fungerer bare for menigheten. Og de kjenner jo problemstillingen allerede. For meg blir det et eksempel på det vi på fagspråket kaller autokommunikasjon. Det betyr at man snakker med seg selv, sier markedsføringsprofessoren.

Mot alle prinsipper

Et av opptakene viser Lerøy Seafood sitt anlegg i Sørfjorden i Vaksdal, et anlegg Oddekalv flere ganger har aksjonert mot.

I 2011 gikk han så hardt ut at Naturvernforbundet, Natur og Ungdom, Belona og WWF i fellesskap sa at Kurt Oddekalvs aksjon var «mot alle prinsipper i seriøst miljøarbeid».

Det har ikke stoppet den noe kontroversielle miljøkrigeren fra nye stunt.

— Jeg tror mange vil forstå at dette er alvor. Vi har kjørt en kamp siden 2009 for å få tette anlegg i stedet for dagens åpne, og slik få ned utslippene. Vi har vunnet frem så langt vi kan. Nå håper vi andre kan presse på, sier Oddekalv.

Han og forbundet aksjonerte denne uken mot sjømatkonferansen som blir arrangert på Bryggen i Bergen, der sjømatindustrien har samlet seg. Ifølge konferansen selv, er de den største i sitt slag i verden.

Alltid en bakside

Reiselivsbransjen tror ikke Oddekalv-videoen vil vekke særlig oppsikt.

— Vi selger et produkt som er ren natur og friskhet. I all god markedsføring må budskapet være korrekt, og stemme overens med virkeligheten. Vi selger Norge med ren og uberørt natur, og det er klart at vi har noen paradokser i forhold til dette både når det gjelder olje, tungindustri, monstermaster eller avfall fra virksomhet som fiskeoppdrett.

— Samtidig tror jeg ikke de fleste som kommer hit har et eventyrbilde av alt og alle her til lands. Når mennesker lever og bor er det alltid en bakside av medaljen, en det vet de som kommer her. Dermed mener jeg det inntrykket vi gir av Norge er ærlig og godt, sier reiselivssjef i Bergen Ole Warberg.

- Ordner opp på kammerset

- Hva synes du om at Norges Miljøvernforbund publiserer en slik video?

— Det er jo ikke i vår særinteresse at det publiseres negative videoinnslag om Norge og naturen vår. Vi liker jo bedre at man ordner opp på kammerset her hjemme.

— Jeg har ikke fagkunnskap til å si at oppdrettsnæringen utgjør et stort problem her. Men det er positivt at vi har vaktbikkjer som sier fra, enten det er avfall fra oppdrett eller luftkvalitet på Danmarks plass. Sjømatrådet markedsfører Norge som rent og uberørt i utlandet og burde vel i så måte sørge for at det inntrykket de skaper stemmer overens med realiteten.

Synspunkter? Si din mening under.