«Bybanen har 12 vogner. Foreløpig er de navnløse. Men det varer ikke lenge. For nå starter navnekonkurransen her på bt.no».

Dette sto på trykk i juni 2010.

Tusenvis av navneforslag kom inn. Bybanevognene skulle få navn etter personer med en forbindelse til Bergen.

— Det kan være nålevende eller døde personer. Det kan også være fiktive personer fra litteratur, film og teater. Folk kan tenke bredt når de kommer med forslag, sa kommunikasjonsrådgiver Ingrid Dreyer i Skyss.

- Tung prosess

Gullars, Kurs Nilsen, Lars Vaular, Ludvig Holberg, Sissel Kyrkjebø, Davy Wathne, Gunnar Staalesen og Olav Kyrre, var noen av navnene bergenserne sendte inn.

Av forslagene skulle juryen plukke ut 20 navn. Avstemmingen skulle foregå på bt.no.

— Vi har vært gjennom en haug med navn. Det har vært en tung prosess med mange hensyn å ta, sier juryformann Per Karl Blytt.

Juryen består av syv personer som har møttes ved minst tre anledninger. I tillegg har flere jurister vært involvert i navnekåringen.

- Juridisk gråsone

bt.no var til stede mot slutten av et av jurymøtene. Da var engasjementet stort.

— Vi er med på å skape historie i Bergen, mente jurymedlemmene.

- Hvorfor har det tatt så lang tid?

— Fordi det har vært vanskelig å finne frem i den juridiske verden, sier juryfomannen.

— Bruksrettighetene til navnene ligger i en juridisk gråsone. Så vidt jeg forstår, er dette upløyd mark. Derfor har vi besluttet at vi ikke skal bruke mer tid og ressurser på dette, sier han.

Avdøde personer

Dermed forblir vognene navnløse.

— Sånn er det bare av og til. Så går man videre på andre ting.

De 20 navnene som juryen kom frem til, er alle avdøde personer.

— Vi begynte å ringe familiemedlemmer for å få klarering til å bruke navnene, markedssjef Målfrid Vik Sønstabø i Skyss.

15 av navnene skal ha blitt klarert av familiene.

— De fleste var veldig positive til henvendelsene.

Juryen ønsker ikke å offentliggjøre navnelisten.

— Vi har brukt en god del tid på dette. Det har vært flere jurister involvert. Veien frem til målet var for lang, så vi ha valgt å droppe kåringen, sier hun.

— Det er beklagelig at vi har brukt så mye arbeid på noe som ikke blir noe av. Men vi lever greit med at vognene ikke har navn.

Hva mener du om at bybanevognene forblir navnløse? Si din mening her.