— Det er ikke så kjekt. Vi hadde håpet og trodd at det skulle gli godt, men det gjør det ikke, sier fylkesordfører i Hordaland, Torill Selsvold Nyborg (KrF).

Og hovedproblemet ligger hos busselskapet som har fått anbudene både i nord og sør, Concordia.

— Dette må Concordia ta seg av. De må jo sørge for å ha sjåfører som kan systemet. De må jo lære opp sjåførene sine, sier Nyborg.

— De vet ikke hva det koster, ikke hvilke knapper de skal trykke på og ikke kan de språket.

- De kan norsk

Sigbjørn Framnes i Concordia avviser at det er et stort problem.

— Våre sjåfører kan snakke norsk. At noen kunne ha snakket bedre, er nok riktig. Men for å si det sånn: Jeg tror ikke det er det som er utfordringen for billetteringen, sier Framnes.

Nyborg åpner for at også andre forhold spiller inn.

— Det er sikkert et mangehodet troll, men det er i hvert fall dette vi får melding om på politisk nivå.

Erfaringene så langt får konsekvenser.

— Vi har lagt inn en liten forsinkelse for anbudsutsettelsen av Bergen. For dette må gjøres bedre enn i Nordhordland, sier Nyborg.

- Tøft for alle

Hun tror det gjerne har vært for mange endringer på en gang.

— Det har vært veldig tøft for alle. For passasjerer og for sjåfører, sier Selsvold Nyborg.

Skyss og busselskapene starter nå et felles opplæringsprogram for bussjåførene.

— Det er et bransjeproblem at det er så mange utenlandske sjåfører. Det handler om språk. Det hjelper jo hvis de vet hvor holdeplassene er, sier Torill Selsvold Nyborg.