Klokken er litt over halv fire. En bybanevogn skal snart gå fra «Byparken», Bybanens startpunkt i sentrum. På perrongen står mange som skal hjem fra skole og arbeid, mange av dem i kø foran billettautomaten.

Ampert

— På denne tiden pleier det å være mye folk, sier Anna Samantha Gjerde fra køen. Hun tar banen hver dag til og fra skolen.

Hun har opplevd at både en og to vogner har gått før hun har fått kjøpt billett.

To minutter før avgang står femten passasjerer i kø foran tre automater.

— Det er litt travelt på denne tiden, sier Aleksandra Nordanger, den ene av to kundeveiledere fra Skyss.

- Blir det ampert eller går det bra?

— En god blanding, svarer hun med et lurt smil.

Stresset

Det nærmer seg avgang og det tetter seg til med folk på vognen. Ved automaten blir folk mer og mer stresset. De som har periodekort, kan gå rett på. Men alle andre må skaffe billetten ved automatene på perrongen. Fortsatt finnes det ikke noe klippekort for Bybanen.

— Først må vi få ny programvare til billettautomatene. Leverandøren har lovet at det skal komme innen utgangen av august. Deretter må vi teste, sier Ingrid Dreyer, kommunikasjonsrådgiver i Skyss.

Hun kan ikke svare på når det blir mulig å kjøpe fleksikort.

— Men dersom alt er i orden, bør det skje i løpet av kort tid.

Skylder på passasjerene

Dreyer sier køene ville vært kortere om flere hadde kjøpt periodekort.

— Rundt 30 prosent velger å betale kontant. Den andelen må ned.

- Er dere forbauset over at så mange kjøper enkeltturer?

— Ja, det er jo dyrere.

- Ikke hvis man bare skal ta Bybanen en gang iblant?

— Nei, men jeg tror ikke det er de kundene som lager køen. Det er folk som tar Bybanen til jobb og skole, og som gjør det daglig, sier Dreyer.

I dag er det kun to billettautomater på hver stasjon pluss en ekstra på endestasjonene. Planen er å plassere ut rundt 50 automater til, forteller Dreyer. Det er uvisst når disse vil være på plass.

- Må plinge meg tre ganger

— Dette må de jo få gjort noe med, sier Grete Smedal.

Hun tar banen hver dag og er svært fornøyd med alt, unntatt billettsystemet.

— Jeg må jo plinge meg tre ganger, sier medpassasjeren Reidun Hofslett som synes det er tullete å stå i kø selv med Skysskort.

De går med på at vognene er fullere enn fullest, men regner med at dette bedrer seg når avgangene går hyppigere.

— Det var slik på bussen og, sier de.

Ramler over medpassasjerene

Ut fra Byparken var vognen ganske full. Men etter at flere presset seg inn på hvert eneste stopp på veien mot Nesttun, ble det etter hvert svært trangt om bord.

Det dogger på vinduene. De som står slik at de ikke kan holde seg i noe, ramler over medpassasjerene når banen starter eller stopper. Det blir skrik og latter mens noen mumler unnskyldninger.

Etter noen stopp, finner de fleste noe å holde i.

Magnus Fjellhaug tar banen fra Fantoft hver dag for å komme på skolen i sentrum.

— En gang lot jeg banen gå fordi jeg så hvor full den var, forteller han.

— Det er mye bedre å gå på ved endestoppene, for da har du en sjans til å få sete, sier venninnen Iselin Haugland.

Si din mening om billettsystemet til Skyss i kommentarfeltet nedenfor!

REFSER BILLETTSYSTEMET: Grete Smedal (til h.) tar banen hver dag og er svært fornøyd med alt, unntatt billettsystemet. - Jeg må jo plinge meg tre ganger, sier medpassasjeren Reidun Hofslett som synes det er tullete å stå i kø selv med Skysskort. FOTO: Eirik Brekke