– Det er utrolig dyrt med båtplasser i Bergen. Markedet presser prisene opp. Å få en båtplass er omtrent som å vinne i tipping. Det er så mange om beinet, sier Asbjørn Absalonsen i Merkur Båtforening på Laksevåg.

Johs. Lunde Gruppen som skal selge de 150 båtplassene i Dolviken på Søreide for salg, mener prisen er overkommelig.

– Vi tar 79.000 kroner pr. breddemeter, og synes det er en rimelig pris. Selvfølgelig kunne vi ha tatt mindre, men vi kunne også ha tatt mye mer. En båtplass i en byhavn i Norge koster gjerne opp i 500.00-600.000 kroner, sier konsernsjef Roger Simmenes.

Må ut i distriktet

Medlemmene i Merkur Båtforening eier selv sine båtplasser, og en båtplass her har på det meste kommet opp i 200.000 kroner. Men Absalonsen tror prisen vil stige ytterligere.

– Jeg tror man kan få rundt 300.000 kroner for en båtplass til en stor båt på Laksevåg nå.

Absalonsen sier videre at det høye prisnivået gjør at mange båtinteresserte bergensere må ut i distriktet for å få seg båtplass.

– En del har båten sin på Sotra, men også der må man ut med rundt 100.000 kroner. Vi har vært i kontakt med Bergen kommune for å få flere båtplasser, men det har ikke skjedd noe, sier han.

– Kun for de rike

Gerhard Grimen er aktiv i Draugen Motorbåtforening, som har båtene sine på Store Lungegårdsvann. I tillegg har han vært styremedlem i Kongelig Norsk Båtforbund region vest i en årrekke. Han er kritisk til prisutviklingen.

– Prisene har steget enormt de siste ti årene fordi mangelen på båtplasser er så stor. En båtplass som gikk for 25.000 kroner for ti år siden kan i dag gå for 250.000 kroner. Konsekvensen er at vanlige folk ikke lenger har råd til å kjøpe båtplass.

Stakkarene som ikke har mulighet til å betale blir avskåret fra å nyte båtlivet.

Ifølge Grimen er det vanlig å betale rundt 100.000 kroner for en 20–25 fots bruktbåt. For mange blir båtplassen dermed en større investering enn selve båten.

– Det er synd at en sånn fin sport skal bli forbeholdt de rike. Stakkarene som ikke har mulighet til å betale blir avskåret fra å nyte båtlivet.

Grimen frykter at prisene vil stige enda mer i årene som kommer.

– Kommunen har sett på mulighetene for flere båtplasser, men de har ikke store områdene til rådighet. For å holde prisene nede tror jeg det vil være best om kommunen samarbeider med båtforeningene om å utvide deres anlegg fremfor å bygge nye kostbare gigantanlegg.

Byråden: Krevende

Byråd Lisbeth Iversen (KrF) bekrefter at kommunen sliter med å skaffe flere båtplasser i Bergen.

– Det er en krevende oppgave, som vi prioriterer høyt. Vi har leid inn konsulenter som gjennomgår hele kystlinjen i kommunen for å se hvor det kan være muligheter. Vi forventer at deres rapporter er klare om ikke altfor lenge, slik at vi kan få tatt noen grep neste sommer, sier hun.

Vær og vind, havstrømninger, skipstrafikken og innstramminger i strandsoneloven setter en stopper for bygging av båtplasser mange steder, ifølge byråden.

– Målet vårt er å skaffe flere sjøsettingsplasser for vanlige folk, som ikke nødvendigvis er helårsplasser. Vi har fått innspill fra bergenserne selv om at det er vanskelig å få satt småbåter på sjøen, sier Iversen.

Har du hatt problemer med å skaffe båtplass? Diskuter saken her.

Martin Eilertsen