De siste årene har krisesignalene stått tett i båtbransjen. Importen av båter ble i fjor halvert i forhold til 2008, for andre år på rad. Flere kjente produsenter har meldt om kraftig nedgang i salget, noe som blant annet førte til konkurs for Askeladden i Os.

Men tall BT har hentet inn fra Redningsselskapets småbåtregister tyder på at utviklingen ikke har vært så helsvart. Siden alle fritidsbåter under 50 fot må være registrert her, eller i det langt mindre registeret til Securmark, for å få forsikring — gir dette et godt bilde på utviklingen.

Mens antall registrerte båter på landsplan har ligget omtrent på samme nivå siden 2007, har antall båter registrert i Hordaland og Sogn og Fjordane økt med 26 prosent.

Salg fra lager

Daglig leder Ove Mørland Karlsen i Securmark har god oversikt over markedet gjennom sine avtaler med et tyvetall båtprodusenter om sikkerhetsmerking. Han tror en eventuell vekst de siste årene skyldes salg av båter som er produsert og importert før finanskrisen.

For båtprodusenter og -importører mener han den dramatiske nedgangen i importstatistikken gir et riktigere bilde. Han tror likevel at dette nå kan ha snudd.

  • Mitt inntrykk er at nysalget nå kan ha tatt seg litt opp i forhold til de siste to årene, sier han.

Flere store båter

Tallene fra småbåtregisteret tyder også på at fritidsbåtene blir større og dyrere. Antall båter mellom 35 og 50 fot har økt med 35 prosent siden 2007 i de to vestlandsfylkene. Det er langt mer enn for mindre båter. Fremdeles er det likevel i størrelsen 16-25 fot at en finner de fleste båtene, og her har veksten vært over 28 prosent. Minst vekst er det for de minste båtene, de opp til 16 fot.

RONNY (48) OG BIRTHE (44) ERIKSEN

Båt: Princess 42 fot, cabincruiser

— Vi er godt fornøyd med denne, sier Ronny Eriksen. Asfaltentreprenøren overtok den splitter nye båten før påske. Innvendig har den bad og kabiner et firestjernes hotell verdig, noe som har litt med prisen på 4,3 millioner kroner å gjøre.

Da de kjøpte båten på en messe i januar ble Eriksen fortalt at de solgte 15 båter på samme messe. Selv kjenner han til fem av dem.

  • Bare de fem står vel for en omsetning på over 30 millioner, sier han.

LEIF-ARNE KORNELIUSSEN (39)

Båt: Viksund 34 fot, cabincruiser

— Vi er ute hele følget, med hund også, flirer Korneliussen, mens en liten hund bjeffer på det store bakdekket på båten. Om bord i båten er det soveplass til seks.

De er på helgetur i byen fra Askøy, og er godt fornøyd med båten fra Askøy-produsenten Viksund.

  • De hadde to båter de ikke fikk solgt, og da jeg bestilte i september i fjor var det usikker rente og slikt, så jeg fikk den rimelig. Etter det tok markedet seg opp igjen, og nå har de fullt å gjøre ut juli, sier han.

SIGRUNN (50) OG LAILA (48) VÅGENES

Båt: Saga 32 fot, cabincruiser

— Vi har hatt båten i snart 20 år, men den er like fin, sier Sigrunn Vågenes.

Hun sitter på bakdekket sammen med svigerinnen Laila og spiser jordbær, og ser på folkelivet på Vågen.

  • Vi har ikke hytte, så dette er hytten vår. Vi bruker den hele ferien, sier hun.

Som de andre vi snakker med har det vært sen sjøsetting i år på grunn av det dårlige været, men nå blir det båtliv frem til oktober.

MARIUS BREVIK (22)

Båt: Beneteau Oceanis 43 fot, seilbåt

— Den er helt ny. Vi hentet den i Son, og skal hjem til Trondheim, sier Brevik.

Han eier båten sammen med faren, og sammen har de tatt turen inn til Vågen for en pause i det som blir en to ukers seilferie.

Seilbåten til 1,9 millioner kroner har fire kabiner, og soveplass til ni-ti personer. De hadde en 40 fot stor båt, som de nå har byttet ut.

  • Vi har nok hatt den berømte «trefotsyken», sier han, med referanse til mange båteieres trang til hele tiden å ønske seg større båter.