HILDE KRISTIN STRAND

— Jeg kommer ikke til å anbefale Norgestaxi til andre, sier Rakhee Sethi bestemt. For en knapp måned siden skulle hun fly til Oslo og videre til utlandet. Men taxien som skulle kjøre henne til Flesland kom ikke.

Fikk ikke beskjed

Sethi skulle ha med seg to små barn og i tillegg en del bagasje. Siden hun skulle reise tidlig om morgenen bestilte hun taxi kvelden før. Hun ga beskjed om at hun trengte bil med barnesete. Neste morgen sto hun utenfor huset med barn og bagasje og ventet på en drosje som ikke kom.

— Etter fem minutter ringte jeg Norgestaxi. De sa at de ikke kunne hjelpe meg, og hadde prøvd å ringe meg og gi beskjed om dette. Men jeg var hjemme kvelden før og hadde dessuten med meg mobilen, og fikk ikke telefon fra Norgestaxi.

Ønsker erstatning

Sethi ble sint og fortvilet.

— Hva skulle jeg gjøre? De kan ikke behandle kundene sine sånn.

Etter å ha ringt til Bergenstaxi kom hun seg til Flesland og rakk flyet.

— Siden jeg hadde barna med meg var jeg ute i god tid. Men hadde jeg reist alene hadde jeg nok beregnet knappere tid, og med andre ord ikke nådd flyet. Jeg kommer ikke til å reise flere ganger med Norgestaxi, sier Sethi bestemt. Hun har skrevet brev til daglig leder og klaget over behandlingen hun fikk.

— Jeg mener Norgestaxi bør betale drosjeturen min til Flesland. Jeg har fått svar der daglig leder beklager og sier han skal undersøke saken. sier Sethi.

— Forhåndsbestillinger har førsteprioritet hos oss, og vi har alltid kunden i fokus. En bestilling er en avtale mellom oss og kunden, og vi tar denne avtalen alvorlig, sier Tennfjord.

— Vi lagrer kundenes nummer, og ringer dem dersom det en sjelden gang er slik at vi ikke kan skaffe bil. Slik var det denne gangen, dessverre har ikke alle bilene våre barnesete.

Tennfjord forteller at de prøvde å ringe tilbake til Sethi, men at det viste seg at hun ikke hadde ringt fra sin egen hustelefon. Derfor fikk de ikke gitt henne beskjed. Han beklager episoden sterkt.

Kan få kompensasjon

På generelt grunnlag sier Tennfjord at selskapet har gitt økonomisk kompensasjon flere ganger tidligere.

— Vi går nøye gjennom alle saker, og det er ingen automatikk i at man får erstatning. Men vi har for eksempel erstattet flybilletter, sier lederen i Norgestaxi Bergen.

— Jeg vil råde kunden til å ta kontakt først med det aktuelle taxiselskapet og deretter eventuelt med Norges Taxiforbund. Det var en stor diskusjon om drosjer som ikke møter opp for et par år siden. Ansvarsområdet er dårlig regulert, og departementet har ikke gitt noe godt svar. Foreløpig har man ikke rettsavgjørelser på området, sier Råheim.

Råheim sier at taxiselskapet har ansvaret når de har tatt på seg et oppdrag, men at det er usikkert hvor langt dette ansvaret går. Man kan ikke si at selskapet er ansvarlige for å erstatte flybilletter, men Råheim forteller at taxiselskapene likevel i noen tilfeller har gjort dette.

Klagesaker som omhandler drosjer som ikke møter opp dukker opp med jevne mellomrom hos Forbrukerrådet.

VENTET FORGJEVES: Rakhee Sethi ventet forgjeves på taxien hun hadde bestilt fra Norgestaxi.- Jeg har tatt Norgestaxi for første og siste gang, sier hun. <br/>Foto: PAUL SIGVE AMUNDSEN