LENA VERMEDAL

Akkurat det har ikke vært enkelt i den siste tid. For «MF Melderskin» må dagene midt i januar ha fortont seg som rene marerittet. Etter å ha ligget til kai i ro og fred i lengre tid, skulle 20-åringen steppe inn som vikar for 33 år gamle «MF Bømlo». En oljepumpe likte dette dårlig og skapte seg vrang. Dette forårsaket sprekk i et oljerør hele fire ganger på én uke. Da sprakk også ballongen med oppsamlet irritasjon mot HSD på Tysnes.

Vi kjenner historien om passasjerene som ble sendt på dekk iført redningsvester. Om fergen som lå og drev på havnen i Våge i sørvest stiv kuling inntil ankeret fikk feste på bunnen. Om passasjerer fulle av angst som sto på dekket med tårer i øynene. Og om informasjonen som noen mente uteble.

På kaien var frustrasjonen like stor. Helgeturister, pendlere og andre reisende måtte pent kjøre den sure veien om Fusa. En ekspressbåt tok også passasjerer over fjorden.

En til vanlig svært munter og blid musiker og Venstre-politiker tverrvendte på kaien og kjørte rett hjem igjen, etter at han hadde servert en kraftig salve mot HSD via NRK Radio. Ap-politiker Vidar Høviskeland ble beordret i redningsvest på dekk under ett av fergeuhellene. «Jeg er så inderlig lei av HSD» raste han i Bergens Tidende. Også sindige ordfører Helge Hauge mener nå at folk ikke kan stole på fergen lenger.

Fergetrøbbelet kalte både store og små medier ut av sine hi. Det lokale nettstedet tysnesingen.no opplevde rekord i antall treff på siden.

Aldri før har lederen i lokalavisen Tysnes vært klarere i sitt budskap. «Tysnes kan ikkje lenger godta å stå nederst på prioriteringslista. Kravet må vera «Stord» eller «Bjørnefjord» frå 2007». Verken mer eller mindre.

Men aller best var informasjonsansvarlig i HSD, Arild Sondre Sekse, som til Bergensavisen forsvarte prioriteringen av fergemateriell med følgende sitat:

— Vi kan ikke gulpe opp nye ferger på kort varsel.

Nei, det har ikke vært enkelt å være informasjonsansvarlig i HSD eller ansatt på ulykkesfergen «MF Melderskin» i den senere tid. Det er jo ikke deres feil at fergene på Vestlandet snart er for pensjonister å regne. Staten bevilger bare penger til bygging av én ny ferge i året, og den må hele norskekysten slåss om.

Den seinere tids fergetrøbbel i sambandet Halhjem-Våge får en til å tenke tilbake på ærverdige «MF Hardingen» som bare kunne kjøre en vei. Når hun kom fossende inn til Våge på Tysnes tok hun alltids en æresrunde for å snu hekken til kaien. I de dager var det ikke rent risikofritt å ha naust i strandsonen. Og etter hvert ble det direkte belastende for HSD å ha slagordet «HSD på sjø og land».

Det spørs hva tysnesingene synes om dagens HSD-slagord: «Samspillet mellom våre kunder og medarbeidere skal gjøre HSD til et vinnerselskap...fordi vi bryr oss».