Det går frem av et brev Fedje Reiselivsutvikling sendte til Sjøfartsdirektoratet 4. oktober 2002.

På det tidspunktet var det Fedje Reiseliv som skulle drifte kabelfergen. I brevet lurer de på hvorvidt flåten trengte sertifisering.

«Fergen vil få nødvendige lyssignaler, samt lys og skilt på land, men det er en forutsetning fra kommunen at fergen kun skal gå i dagslys og låses fast om kvelden. Dette fordi det er skjenkesteder på Kremmerholmen, og fordi nattrafikk vil være uheldig for stedets drosje», heter det i brevet. Det er signert prosjektleder Gjermund Havstad.

Ingen husker noe

Ulykken skjedde som kjent i bekmørke litt over klokken 23 lørdag kveld.

Verken nåværende eller tidligere ordfører på Fedje kan bekrefte hva som var kommunens ansvar.

— Dette er nå en politisak. Jeg aner litt hva som ligger i kortene her, og det er litt spesielt at det dukker opp all slags brev her, sier ordfører Kristin Handeland, som tiltrådte i 2005.

- Hva mener du?

  • Jeg vet ikke hva slags vedtak dette er, jeg var ikke i kommunestyret en gang. Jeg må forholde meg til at dette er en politisak, sier ordføreren, og antyder at det er noe «gammelt oppvaskvann som er i ferd med å komme opp». Hva det betyr, vil hun ikke si.

- Vet du om fergen var låst fast?

  • Det vil jeg ikke svare på. Jeg vet noe om det, men jeg vil ikke uttale meg om det så lenge det er en politisak, forteller Handeland, før hun legger til:
  • Ingen har gjort innbrudd der, så det betyr vel at den har vært åpen.

**Les også:

Politiet: Årsaken er åpenbar**

Erling Walderhaug var ordfører da denne saken var aktuell i 2002. Han husker at spørsmålet var oppe, men kan ikke huske hva konklusjonen var.

— Men det er klart at vi så dette som noe trygt og godt, ikke noe som var beregnet på et reiseselskap, sier Walderhaug.

Sjøfartsdirektoratet ga råd

Fungerende sjøfartsdirektør Sigurd Gude forteller at Sjøfartsdirektoratet svarte til Fedje Reiseliv at flåten ikke trengte sertifisering, men at de ga noen generelle råd for å ivareta sikkerheten: Konstruksjon, stabilitet, redningsmidler, brann, fysiske begrensninger for å hindre overlast. I tillegg burde en vurdere om fergen burde ha ekstra oppsyn i perioder med stor trafikk.

— Hadde de vurdert dette, ville de ha sett at det er for stor plass på dekket til at man automatisk kan skjønne at her er bare plass til åtte. Hadde de hatt en trang inngjerdet korridor med plass til åtte, ville det ha vært rimelig stabilt, sier Sigurd Gude. **Les også:

Avslutter etterforskning av ulykkesflåte**

Han sier at eierne av flåten er personlig ansvarlig dersom noen av dem som falt i vannet, hadde blitt skadet.

— Har du sertifisert et skip, og noen krever erstatning, er det forsikringsselskapet som dekker det. Har du ikke sertifisering, er du personlig ansvarlig.

Gude vil ikke kritisere at det ikke fantes redningsvester «om bord».

BT prøvde å komme i kontakt med Gjermund Havstad for å bringe klarhet i kommunens ansvar, uten å lykkes.