— Dobbeltspor gjennom Ulrikstunnelen burde vært fullfinansiert i dette statsbudsjettet. Regjeringens bevilgning på 50 millioner sikrer bare en videreføring av prosjektet, sier Venstres gruppeleder i Bergen bystyre, Hans-Carl Tveit.

Selv om regjeringen har satt av 50 millioner kroner til dobbeltspor mellom Bergen stasjon og Fløen føler ikke Tveit seg trygg på at pengene faktisk vil bli brukt på dette.

— Den sittende regjeringen har tidligere bruk opp midler som var satt av til jernbanen i Bergen, og jeg er redd de kommer til å låne bort pengene til andre prosjekter. Det er ikke klare nok signaler i budsjettet om at regjeringen vil prioritere dette og vi kommer kanskje til 2020 før vi ser noe til doble spor gjennom Ulriken, sier han.

Mangler fagfolk

I motsetning til Bergen Venstre er Jernbaneverket strålende fornøyd med 50 millioner til dobbeltspor.

— Med midlene vi fikk i fjor pluss midlene i år, er ikke dette ueffent, sier regiondirektør Lars Chr. Stendal i Jernbaneverket.

Han tror at Bergen-Fløen-utbyggingen vil holde tidsskjema.

— Den største utfordringen er å skaffe fagressurser, sier Stendal.

Det skal bygges flere dobbeltspor i Norge, og antallet fagarbeidere som kan bygge slikt, er mangelvare.

En time til Voss

Stendal sier det fortsatt er en god del år til man kan kjøre fra Bergen til Voss på under en time.

— Det er målsettingen vår, men da må vi minst ha dobbeltspor frem til Arna, sier Stendal.

Bør staten prioritere forbedringer på Bergensbanen?

SKUFFET: Hans-Carl Tveit er redd regjeringen vil bruke pengene de har satt av til Bergensbanen på andre prosjekter.ARKIVFOTO: EIRIK BREKKE