• Den skal hete «Faglig og festlig», røper Finn R. Jørstad. Han skriver jubileumsbok - om en vegg. En faglig og festlig vegg.

TRULS SYNNESTVEDT

Og veggen, den befinner seg i Enhjørningsgården på Bryggen, i tredje etasje, hos Salgs— og Reklameforeningen i Bergen.

En vegg med fire lange rader med fotografier. Portretter av foreningens 70 formenn gjennom 79 år.

Fra den første litt strenge Carl Schnitler i 1925 øverst til venstre, til 2003-sjefen Lisbeth Hope Frugård i mer moderne look nederst til høyre. Og med plass reservert til dagens formann Harold Sletten, den foreløpig siste i den faglige og festlige foreningens første 80 år.

— Boken om reklamebyen Bergen ble skrevet for ti år siden, denne jubileumsboken blir en ren foreningshistorie for Salgs- og Reklameforeningen, sier Finn R. Jørstad (76). Rundt regnet tusen medlemsmøter og minst to hundre fester å hente stoff fra har han hatt.

Han setter brillene på nesen og myser vennlig mot den historiske veggen vi har benket oss foran.

- Ingen 68'er

Og fra veggen betrakter Rolf «Joppe» Valeur oss muntert fra sin plass midt i andre portrettrekke. Formann i 1972/73.

— «Joppe» var en av foreningens mange fargeklatter - og en særdeles aktiv foreningsmann. Det hevdes at han en gang stilte på et møte om ungdomspolitikk som representant for 20 av 22 fremmøtte organisasjoner, forteller Jørstad.

Vi humrer i kor.

— Det var forresten «Joppe» som hadde ideen til hopprennet i bakken ned fra Johanneskirken under MGP-finalen i Bergen i mai 1986, røper vår guide til veggen. Ikke dårlig!

Litt til venstre for «Joppe» smiler Ola Hiis Bergh kritthvitt mot oss, Turistsjefen med stor T, formann her i foreningen i 1968.

— Men Ola var knapt noen sekstiåtter, kommenterer Jørstad lunt. Han hipser på brillene og henleder oppmerksomheten på portrettet av Frederick Schaefer, 1961-formannen, Toro-direktør og senere den første daglige leder i Lagunen kjøpesenter.

— Asbjørn Herteig sa en gang at uten Salgs- og Reklameforeningen ville han ikke nådd gjennom med sine bevaringssynspunkter for Bryggen. Det var i Schaefers formannstid.

Han bare nevner det, Finn R. Jørstad, for å antyde foreningens betydning også ut over egne rekker og inn i bybildet.

Lykkelig rød tråd

Selv var Jørstad SRF-formann i 1957, og medlem allerede som NHH-student i 1951.

Brillene på nesen justeres igjen.

— Og der henger Helge Eide, han var formann i 1954 og er den eldste nålevende av tidligere formenn, peker han.

Mens vi glaner hit og dit på veggen berømmer han foreningens evne til å holde tradisjoner levende.

— Det å ta vare på egne tradisjoner, kombinert med evne til fornyelse, har vært en lykkelig rød tråd gjennom foreningens historie. Det har bidradd til å bevare foreningen som et dynamisk møteforum, sier Jørstad, og står til troende.

Gjennom mannsmuren

En tradisjon som likevel måtte brytes var hegemoniet av mannlige formenn. Den første som gikk gjennom mannsmuren var Dagrun Waag Linchausen, i 1985.

— Det het fremdeles «formann», men det var på tide at en kvinne kom i ledelsen, sier Jørstad. Han synes Waag Linchausen var modig.

I dag er ca. halvparten av medlemmene kvinner, og i de senere år har det krydd med jenter i formannsstolen, siden 1989 markedsdirektør Nina Broch Mathisen, forsikringsbransjens Beate Lassen (1993), Postens Berith Silden (1999 og 2000), BTs Irene Leknessund (2001) og Hansas Lisbeth Hope Frugård (2003).

— Mitt inntrykk er at foreningen alltid har vært komfortabel med sine formenn, jeg har aldri hørt noen omtalt som «dårlig», mann eller kvinne, bemerker Jørstad.

Og fra veggen bukker og neier og takker 70 relativt blide ansikter. Ansikter denne byen har vært på nikk med gjennom generasjoner.

For eksempel 1920-tallets Hagbarth von Erpecom til 1930-tallets Hendrik Fasmer 1940-tallets Edvard C. Trampe-Kindt, 1950-tallets Robert Davidsen, 1960-tallets Åsmund Oftedal, 1970-tallets Per Pedersen, 1980-tallets Ove Monsen og 1990-tallets Kåre Offerdal.

Og ikke tro at vi glemmer Svein Nordahl Pedersen, formann i 1980. Struttende av energi henger han på veggens ytre høyre, blid som alltid.

Tusen møter

Karakteristisk for foreningen har vært de årlige formannsskifter.

— Bare et fåtall har sittet mer enn ett år. En form for lederkannibalisme må det nok kalles, men i foreningen har dette skapt et positivt trøkk, mener Jørstad.

To portretter savner han likevel på veggen. Det er kontrafeiene til to av foreningens sekretærer, Erik J. Westerlid og Eva Wigand.

— Salgs- og Reklameforeningen har mye å takke disse to for, mener Jørstad. Westerlid var foreningens profil fra 1949 til 1977 - Eva Wigand fra 1977 til 2001.

Boken kommer i oktober, samtidig som jubileet skal feires.

Med fag - og fest. Eller omvendt.

SRF-VEGGEN: På veggen hos Salgs- og Reklameforeningen i Bergen henger portretter av alle tidligere formenn. Finn R. Jørstad skriver bok om foreningens 80 år.<br/>Foto: KNUT STRAND