— Fremgangsmåten til selskapene skremmer meg. Neste gang betaler jeg med bankkortet, da kan ingen belaste meg for noe jeg er uenig i, sier Jan-Erik Hanøy.

I mars kjørte bergenseren gjennom bompengeringen i Namsos med leiebil, men glemte å betale. I juli oppdaget han plutselig at han var trukket 315 kroner på kredittkortet, et Eurocard. I tillegg til 15 kroner for passeringen, kom 300 kroner i tilleggsavgift.

Hanøy bestrider ikke kravet, men reagerer sterkt på at andre kan gå inn og belaste kredittkortet uten at han har mulighet protestere.

— Om jeg har innsigelser på kravet fra bomselskapet har jeg et par ukers klagerett, men flere måneder etter er jo denne falt bort. Det betyr at jeg ikke har noen mulighet til å føre prosedyre. Det irriterer meg, sier Hanøy.

I Bergen ville autopass-systemet gjort at passeringen ble lagt inn i bilregningen. Hanøy presiserer at han selvfølgelig ønsker å gjøre opp for seg.

— Jeg tenkte at jeg som her i byen ville få et krav på 25 eller 50 kroner når jeg ikke betalte, påpeker han.

Hilde Fredheim Høgberg er informasjonsansvarlig hos Eurocard og Diners Club i Norge.

— Når du leier bil, garanterer du for betalingen på kredittkortet. Alternativet er å stille et depositum til disposisjon, men det løser ikke situasjonen, sier Fredheim Høgberg.

— Om kunden mener noe galt har skjedd er det mulig å kontakte oss for å lage en reklamasjonssak.