Zaplife opererer både i Oslo, Stavanger og Trondheim. Selskapet eies av Orkla, Ringnes og Nordea. Med storsponsorer som Pepsi i ryggen jakter det såkalte eventselskapet på ungdom som kan distribuere reklame og øke partylysten hos sine klassekamerater.

— Vi skal reklamere for Zaplife, bekrefter 16-årige Pernille Fristad Gjøen på Åsane Gymnas.

- Velger kun de peneste

Pernille og venninnen Ingrid Marie Lie er to av jentene som falt i Zaplife-representantenes smak da de oppsøkte skolen et par uker før festen i Grieghallen 20. september, der 21 ungdommer ble pågrepet av politiet. Begge jentene ble tatt opp i det såkalte Zap-crewet. Medelevene måtte nøye seg med gratis pepsi dersom de fylte ut et medlemsskjema. Dermed får de tilsendt Zap-medlemsblad og vil motta tekstmeldinger på mobiltelefonen med påminnelse om neste fest.

— Kilder har sagt til BT at Zaplife reiser rundt på skoler og rekrutterer de peneste elevene. Hva har dere å si til det?

— Det stemmer. De velger kun ut de peneste jentene, ler Christian Carter.

Han, jentene og kameraten Christian Nyland er fornøyde med Zap-arrangementet i Grieghallen.

- Foreldre er naive

Klassekameratene Krister (16), Robin (16) og Fredrik (15) har atskillig mindre sans for opplegget. De vil ikke avbildes i BT, men retter kritikk både mot Zaplife, foreldre og festdeltakere.

— Bergen trenger slike fester som alternativ, men det burde blitt gjort mer for vaktholdet. Dessuten bør ungdom gå i seg selv. I Grieghallen smuglet flere inn alkohol i små flasker som de gjemte i BH-en, opplyser skoleelevene.

— Mange foreldre vet ikke hva som foregår i det hele tatt. Det er lite smart å tillate at barna overnatter hos andre når de går på store fester. Det er nettopp slik de skjuler at de drikker og ruser seg.

Selger Pepsi-verdier

Daglig leder i Zaplife, Espen Thømming, bekrefter overfor BT at hans firma speider etter skoleelever.

— Det stemmer. Vi ønsker å gå ut til ungdommer med et budskap.

— Hvilket budskap?

— En positiv opplevelse sammen med sponsoren. Så får man heller sette spørsmålstegn ved hvor vellykket det ble i Grieghallen, tilføyer Thømming kjapt.

— Vi har etablert en kommunikasjonskanal mot ungdom på deres premisser. Derfor går vi ut og spør ungdommer om dere mening. Zap-crewet er folk lokalt som er spesielt engasjert og kan påvirke den lokale agendaen. De bidrar med markedsføringen.

Thømming viser til eierne Orkla, Ringnes og Nordea når han beskriver Zaplife sin agenda.

— Gjennom et samarbeid kan vi nå ut med den type verdier de vil støtte.

— Hvilke verdier?

— At ungdom har en plan for livet og vil komme seg videre.

— Hvordan kan dere hjelpe med det?

— Ungdom er ofte undervurdert. Vi tar dem på alvor.

— Men dette er vel ikke ren veldedighet fra Zaplife? Hva er profitten for dere?

— Vi tjener ikke mye på dette, men effekten for sponsorene er åpenbar. De ønsker å bygge opp et forhold til ungdommene slik at de kjøper produktene. Men vi holder oss innenfor loven.

Har avlyst fest i Trondheim

Zaplifes nettsider er fulle av bilder av ungdom som fester. Slike bilder er lovlige, men skal ikke helst ikke publiseres uten at fotografen gir seg til kjenne.

— Det er en rutine vi faktisk titter på nå. Vi konsulterer forbrukerombudet, datatilsyn og egne jurister, sier Thømming, som avviser at selskapet velger ut de vakreste ungdommene til crewet.

— Det gjør vi slettes ikke! Vi ønsker de med litt tak i. De som er oppriktig engasjert og ønsker å involvere seg. Det som skjedde utenfor Grieghallen var hinsides. Jeg ser forferdelig alvorlig på saken. Det sier seg selv at vi ikke kan ha flere slike arrangementer. Alt vi gjør skal være positivt og trygt.

Neste Zaplife-party arrangeres 19. oktober i Stavanger.

DE NYE ZAPPERNE: Pernille Fristad Gjøen og Ingrid Marie Lie (t.h.) er rekruttert som «zap-crew». Sammen med Christian Carter (t.v.) og Christian Nyland festet de på det mye omtalte zappartyet i Grieghallen 20. september.
Foto: Christina Krüger