– Jeg tenker han ble overrasket da jeg med kun treere og toere i karakterboken gikk direkte fra skolen til fast jobb i TV 2 .

Bjørn-Harald jobber nå i det bergenske designhuset Gosu Design AS , der han lager vignetter og grafikk for alle de norske TV-kanalene. I tillegg har han designet flere platecover for norske artister – blant annet den nye platen til Kaizers Orchestra .

– Min mor sier at det endelig har gått opp for henne hvorfor jeg brukte så mye tid foran dataskjermen i oppveksten, sier han til Åsane Tidende.

Pixel for pixel

– Da jeg var 14 år gammel, hadde jeg allerede hatt seks datamaskiner, sier han.

– Min far hjalp meg å bygge min egen maskin allerede da jeg var åtte år. For meg ble det en naturlig overgang fra det å tegne med fargeblyanter til å bruke maskinen som et redskap for kreativiteten.

– Hva brukte du maskinen til?

– Jeg begynte å leke med å kopiere bilder. Jeg husker at jeg tegnet Coca Cola-logoen for hånd i Microsoft Paint, pixel for pixel. Da jeg tok tegningen med på skolen, trodde læreren at jeg hadde skannet den.

MTV? Nei takk!

Arbeidet foran skjermen opptok etter hvert alt den unge Myhre hadde av fritid.

– Når det ringte jenter på døren, takket jeg nei. Min mor fikk dem til å komme inn likevel, og det satt ofte noen jenter og fulgte med mens jeg jobbet på maskinen. For meg var det totalt uaktuelt å bruke tiden på jenter, og jeg hadde ikke kjæreste før jeg var 16 år.

– Hvordan fikk du jobb i TV 2?

– Jeg hadde gjort noen småprosjekter for TV 2 allerede som 16-åring. Senere laget jeg et kreativt nettsamfunn, der jeg skaffet meg så mange kontakter at det var ganske lett å komme seg inn i bransjen. Jeg fikk faktisk jobbtilbud fra MTV og TV 2 samtidig.

– Sa du nei til MTV?

– Ja, jeg følte det var litt tidlig å flytte utenlands. Dessuten hadde jeg allerede et godt forhold til TV 2, og valgte derfor å prøve meg der først.

Gosu Design

I 2004 sa Myhre opp jobben i TV 2, og begynte i det nystartede designhuset Gosu Design i Bergen. Siden har han gjort flere store jobber for de norske fjernsynsselskapene – blant annet vignetter og grafikk til TV-seriene «Internatet» (TVNorge), «Kos og Kaos» (NRK1), «Robinson» (TV3), «Farmen» (TV 2), «Påskenøtter» (TV 2) og de kommende NRK-seriene «Den Store Reisen» og «Thor Heyerdahls liv».

– Det mest spennende var arbeidet jeg gjorde for TVNorge-serien «Fengselskoret», sier han. – Fangene var ganske voldelige, og kunne ikke oppholde seg i samme rom. Så jeg var lett smånervøs da jeg måtte være alene på rom med dem en og en under fotograferingen.

Seriens åpningssekvens filmet han fra helikopter 20 meter over Oslo kretsfengsel.

– Helikopteret roterte 360 grader under opptaket, så jeg ble ganske svimmel. Men resultatet ble bra!

Maskineri

Bjørn-Harald har også laget flere CD-cover, blant annet til den nye platen til Kaizers Orchestra. Den heter «Maskineri», og er tatt opp i Berlin og produsert i Los Angeles av stjerneprodusenten Mark Howard (Bob Dylan, R.E.M., U2, Tom Waits).

– De ønsket et eksklusivt cover som sto i stil til resten av platen, sier han.

– Vi endte opp med det som må være Norges dyreste CD-cover. Bare maskinen vi brukte til å montere 3D-bygningen på coverbildet med kostet 120.000 kroner. Kaizersmusikken har alltid vært beskrevet som veldig filmatisk, og tanken var å fremstille Kaizers som en stor klassisk kinosal der man kan se forskjellige verker. Ideen var min, men jeg har utviklet den videre i samarbeid med bandet.

Drømmer om design

Bjørn-Harald flyttet i høst til Oslo, der han skal bygge opp en egen avdeling for firmaet.

– Hovedvekten av våre kunder holder til i Oslo, sier han.

– Men det er også fordi det er vanskelig å finne folk innen det vi driver med her i Bergen. Det er mange flere med utdanning innen feltet i Oslo.

– Hva gir det deg å jobbe med dette?

– Jeg tror du må snu spørsmålet på hodet, og heller spørre hva jeg hadde gjort hvis jeg ikke drev med dette. Jeg tenker hele tiden på design, fra morgen til kveld. Og om natten drømmer jeg ut konsepter til neste prosjekt.

Kunstner

– Er du kunstner?

– Jeg vil ikke kalle meg det. En kunstner har mye mer tid på seg til å gjennomføre sine ting. Jeg må forholde meg til deadline, kundenes ønsker, ny teknologi, prosjektering, kundekontakt, møter og budsjett. Det er vanskelig å kombinere alt dette med det å være kreativ.

– Men du er jo det?

– Ja. Men jeg forbinder kunstnere med folk som har større og friere tøyler. På den kommende NRK-serien om Thor Heyerdahl jobbet jeg tett sammen med musikerne Nils Petter Molvær og Magne Furuholmen. De er kunstnere. Jeg tror Magne Furuholmen kan bruke to år på ett enkelt prosjekt. Da er det nok litt mer press i min bransje.

Kaizers Orchestra

– Hva er det som driver deg, da?

– Jeg blir aldri helt fornøyd med det jeg lager, og må alltid toppe meg selv. Det er en drivkraft.

– Hva gir deg mest glede?

– Det er evnen til å produsere nye ting. Og jeg må innrømme at det er gøy å nå ut til så mange med det jeg lager. På konserten med Kaizers Orchestra i Arenum nylig var det over 3000 mennesker, mange av dem med bandlogoen på t-skjorten. Det er en aha-opplevelse etter å ha jobbet alene på kontoret i et halvt år med platecoveret. Jeg var nok ikke klar over hvor store de var. Coveret jeg laget ble trykket i stort format på midtsiden i VG. Det er sånne ting som gir den lille bonusen i tillegg til at jeg får jobbe med det jeg liker aller best.

Les mer på www.aasanetidende.no !

PIMP MY EGG: De siste tre årene har Bjørn-Harald Myhre designet utseendet for TV-kanalene SkyTürk (øverst til venstre) og Taiwan TV (som også intervjuet ham om jobben), samt laget grafikk, vignetter og animasjoner for blant annet «Kos & Kaos» (NRK1-serie med Klaus Sonstad), TV 2 Zebra, TV 2 Sportskanalen, «Fengselskoret» (TVNorge), «Internatet» (TVNorge), «Påskeegg» (TV 2), «Sangstjerner» (TV3) og fotoprofiler for TV 2 (her: værdame Gry Hege Thorslund.
Magne Fonn Hafskor
KAIZERS ORCHESTRA: - Jeg var nok ikke klar over hvor store de var før coveret jeg laget til den nye platen deres ble trykket i stort format på midtsidene i VG, sier Bjørn-Harald Myhre.
Magne Fonn Hafskor