• Uten lærere med fordypning i matematikk og med en viss interesse for faget blir det håpløst å formidle begeistring for faget blant elevene i barne- og ungdomsskolen.

Det sier nestleder i Norsk Matematikkråd, professor Geir Ellingsrud ved Universitetet i Oslo til Bergens Tidende. Han viser til resultatet av matte-testen av førsteårsstudentene som startet lærerutdanningen i fjor høst ved de statlige høyskolene.

Som omtalt i BT-reportasjer klarte bare en av tre lærerstudenter å løse en helt elementær prosentregnings-oppgave. Testen ble utført av Norsk Matematikkråd. I gjennomsnitt klarte lærerstudentene kun å løse 29,5 prosent av 24 oppgaver i et oppgavesett som Ellingsrud kaller svært elementære regneoperasjoner fra grunnskolens pensum.

— Dette viser et fryktelig dårlig nivå på lærerstudentene i faget, sier Ellingsrud. - Lærere som er usikre i realfag går ut i skolen og sprer usikkerhet om disse fagene blant elevene. Det er ikke bare i ungdomsskolen at vi må sette som et minstekrav at matematikklærerne har fordypning i faget fra lærerskolen. Også de yngste elevene bør få slike lærere i matematikk. For selv om det faglige nivået er helt elementært, er det også på barnetrinnet snakk om å formidle en begeistring for matematikkfaget, sier Ellingsrud.

Han deler også fullt ut synet til universitetsmiljøet i Trondheim som hevder at det er gått inflasjon i den middels karakteren 4 og den gode 5-er i matematikk i videregående skole.