Dermed kan Joar Solberg Kjøreskole i Sogndal risikere å få en fartsbot i posten.

— Den utenlandske traileren holdt bare 60 km/t. Det gikk litt tid før bilene våre kom seg forbi, og plutselig kom blitsen fra fotoboksen, forteller Joar Solberg.

Han var ikke selv med på kjøreturen, men ble oppringt av læreren like etter episoden.

- Får neppe bot

— Etter det jeg forstår viste speedometeret 90 km/t. Det vil si at de har holdt en fart på maksimalt 85 km/t i 80-sonen. Jeg tror neppe det vil gi oss noen bot, sier han.

Men sikker kan kjørelæreren ikke være, og hvis regningen likevel skulle dumpe ned i postkassen, er det kjøreskolen som må betale.

— Det er vårt ansvar ja, sier Solberg.

Å øve på forbikjøring i Lærdalstunnelen er svært vanlig.

— Vi bruker den flere ganger i uken. Slik jeg ser det, er det viktig å få mengdetrening i relativt høy hastighet. I forhold til hva som møter elevene senere er det ikke realistisk å øve på forbikjøring i 50-60 km/t, sier Solberg.

Han understreker at kjøreskolen hans aldri har fått en fartsbot tidligere.

- Ikke til å unngå

— Det er litt spesielt, sier Jarle Nermark, leder i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL).

— Og visst er det beklagelig, men dette er altså noe som har foregått under øvingskjøring, og da er det ikke alt som alltid går etter planen. Det er mye å passe på for en elev - men det er jo derfor læreren er der, sier Nermark.

Han sier at hvis en slik fartsoverskridelse hadde skjedd under en oppkjøring, og det hadde skjedd i et tidsintervall på mindre enn fem sekunder, ville det ikke hatt noe å si.

— Det går an å være uheldig og hanke det inn igjen med det samme, sier Nermark.

— Signaleffekten i at en kjøreskolebil kjører for fort er ikke akkurat positiv?

— På ingen måte. Men det er nesten ikke til å unngå at det skjer, sier ATL-lederen.