DEN VIDE Dalsfjorden brer seg over utsikten til Dale Sko, som ligger med ansiktet mot sjøen. Produksjonsleder Arne Valvik bøyer seg over den sølvgrå symaskinen for å legge de siste stingene til sømmen oppover leggen på designer Ulla Chautons brune støvletter.

Han jobber i sitt førtiniende år ved skofabrikken i Sunnfjord. Hun er her for første gang. Dale Sko Hack er prosjektet som har forent dem over skinn-nålene. Generasjoners håndverk og friske ideer.

— Jeg håper vi kan få litt igjen av dette besøket, sier Arne.

— Vi jobber jo med mulighetene her, sier Ulla.

Designeren bak det norske skomerket Katulla holder opp en mulighet i brunt lær. En damestøvlett skåret tett og elegant over leggen, i dette tilfellet hennes egen. Denne prototypen har hun drømt om å lage i mange år - Katullas første skreddersydde støvlett. Tidligere har hun tegnet skoene i Norge og fått dem produsert i Portugal. I fjor tok merket en pause, men flere kolleksjoner er ikke å utelukke. Gjerne produsert i Norge. Veldig gjerne hos Dale Sko.

— Det hadde vært fantastisk, sier Ulla.

ULLA har reist fra Oslo. Flere av de andre klesdesignerne har reist enda lengre for å delta på den tre dager lange workshopen denne uken. Siv Støldal, som designer herreklær i London, har reist via Bergen og er i Sunnfjord med assistent, mor og datter på to og en halv måned. T. Michael har tatt turen fra Bergen, mens designerduoen Arne & Carlos har reist fra sitt hjem og studio i Valdres. Og så må det en svenske til: Prosjektleder Otto von Busch har jobbet for å få i gang Dale Sko Hack siden et stipendopphold ved Nordisk Kunstnarsenter i Dale i fjor.

— Tanken er å undersøke om fabrikkens materielle produksjon kan bli en mer kreativ produksjon. I stedet for at designerne sender tegninger til fabrikken, undersøker vi muligheten for å samarbeide i et nettverk der de kommer til fabrikken for å utvikle ideene sine. Kanskje kan de påvirkes av Dale Sko også? spør han.

Mens designerne undersøker muligheten for å få laget mindre kolleksjoner på fabrikken, noe som er vanskelig hos større produsenter i utlandet, åpner workshopen også for en mer kreativ produksjon på fabrikken.

— Mote er mer enn materiell produksjon. Det er myteproduksjon. Det er vanskelig for Dale Sko selv å skulle skape glamouren som omgir moten, derfor har vi invitert designere som allerede har etablerte merker, sier prosjektlederen.

«DE MODERNE SKISKO for 80-årene heter Jarl». Med enestående passform og bindingspresisjon. Den over hundre år lange historien til Dale Sko er ikke bare tydelig i kyndige, furete hender. Reklamer fra tidligere epoker forteller historien på gulnede reklamer på veggene. Siden 1899 er det blitt produsert sko i bygden - fra den første trekloggen, via åttitallets skisko, til dagens utvalg av tradisjonelle sko - fra bunad til selskinn. Fabrikkens høydepunkt regnes til et sted på 70-tallet, med samlebånd og 250 ansatte. I dag er de drøye ti igjen. Og for anledningen: Seks klesdesignere.

— Kanskje de kan lage noe fancy som slår til? Undrer produksjonsleder Arne.

Alle designerne har pakket skodrømmer med til fabrikken. Materiale, såler og kompetanse henter de på stedet. T. Michael ønsker å lansere en egen kolleksjon med eksklusive herresko i begrenset antall - gjerne produsert i Dale - og eksperimenterer med et mørkebrunt støvlettskaft i selskinn. Siv Støldal er allerede i gang med to par hvite herresko til kleskolleksjonen som vises i juni. Hun er en av dem som bestemt ønsker å fortsette samarbeide med fabrikken.

— Vi har tenkt å ta disse med tilbake til London, sier hun mens hun stanser ut rundinger, halvmåner og stjerner i skinnet med fabrikkens gamle stansejern.

Arne & Carlos er kjent for sitt feminine damedesign, med høyt hår og høye hæler. Da de ikke fant hæler høyere enn bunadsskoene på fabrikken, ble løsningen som følger:

— Da får det heller bli herresko. Et par halliksko og en klassisk Arne & Carlos-sko med rysjer.

PRODUKSJONSLEDER ARNE kan vente segbløtkake neste morgen.

— Med lys på, sier Ulla.

Han har allerede fått et gledeshyl fra designeren, over maskinen som spikrer og limer innersålen på skoene. Arne forklarer hvordan fôret må festes i sømmen i leggen, at det blir dyrere om også innsiden skal være i skinn. Han kjenner kvadratmeterprisen om dagen. Ulla holder skjelvende og stolt opp den nestenferdige drømmen av en støvlett.

— Her må jeg være mer.

ODDLEIV APNESETH
ODDLEIV APNESETH
ODDLEIV APNESETH
ODDLEIV APNESETH
ODDLEIV APNESETH