Turistgrupper tusler rundt på singelganger mot Villaen, Nina og Edvard Griegs hjem på Troldhaugen for å bli guidet i første etasje. Vi sniker oss opp trappen, inn i en entré der det norske flagg i all sin prakt ligger vel brettet sammen på en liten kommode – i startblokken for de store anledninger. Vi passerer en fraflyttet stue med en ensom sofagruppe, forbi tomme soverom og bad. Og der havner vi i et rom – eller kanskje et værelse som man ville sagt på Griegs tid – med lenestoler, gamle fotografier og en trekasse på fire bein.

Og plutselig står vi rett foran en aldri så liten verdensbegivenhet.

Ukjent klenodium

— Her er Griegs taffelpiano. Vi har egentlig aldri åpnet det, men så fikk vi pianoteknikeren til å lirke det opp. Og plutselig sto det morsomme, gamle klaviaturet her, forteller direktør Ingrid Røynesdal sprekkstolt og hiver seg over ustemte tangenter.

Grieg-toner siver ut i gammelmodig klang og setter oss over hundre år tilbake da sånne instrumenter fantes i møblerte hjem.

— 17. mai er den eneste gangen i året rommet er i bruk, sier Røynesdal.

Ikke for hvem som helst

Villaen lokker med flere småhemmeligheter – i hvert fall for folk flest. Vi kreker oss videre oppover 25 stupbratte trappetrinn til villaens takterrasse der den norske vimpelen vaier liflig.

— Dette er en veldig morsom trapp. Her slipper vi ikke til hvem som helst, he he. Vi bruker terrassen bare når vi feirer et eller annet.

Les mer på byensidene i BTs papiravis

BERGENSERES FØRSTE KYSS: Kriker og kroker i parken på Troldhaugen bærer også på noen hemmeligheter. - Utrolig mange forteller at de har fått sitt første kyss her. Dette må være Bergens mest romantiske sted, sier direktør Ingrid Røynesdal. Foto: Ørjan Deisz